Indsigt

Butikscentre går i krig med nethandlen

Indsigt: Danske shoppingcentre kæmper hårdt om at blive endnu større og trække flere forbrugere til. Koncerter, mad og aktiviteter er på programmet, mens mange butikskæder i detailhandlen kæmper hårdt i dysten mod øget onlinehandel.

Herning-Centret trækker ifølge chefen også besøgende til fra et stort opland - bl.a. Holstebro og Silkeborg. Foto: Joachim Ladefoged.

Indtil for kort tid siden stod menuen oftest på en fransk hotdog, dagens ret eller en kop kaffe, hvis indkøbsturen skulle peppes op. Nu kan shopping kombineres med trendy madretter, smarte drinks og de mest hotte kaffe-aftapninger. Eller koncerter med populære sangere, deltagelse i madskoler og langbordsmiddage. Biografer, legeland, neglesaloner og andre aktiviteter er også blevet en fast del af udbuddet.

I en tid hvor onlinehandlen boomer, investerer shoppingcentre, stormagasiner og varehuse stort i at gøre sig lækre over for forbrugerne. Den tendens vil kun fortsætte, når detaileksperter kigger ind i spåkuglen...

Læs også
Top job