Indsigt

Carlsberg skal tænke digitalt hele vejen rundt om ølflasken: »Vi forsøger konstant at udfordre os selv«

Indsigt: Carlsbergs teknologidirektør, Mark Dajani, vil have forretningen til at leve på internettet frem for blot at være forbundet med det. Her uddyber han hvordan.

Mark Dajani ankom til Carlsberg fra snackproducenten Mondeléz International. Foto: Gregers Tycho

Når Mark Dajani taler om at digitalisere Carlsberg, taler han ikke om computere, algoritmer og strøm. Han taler om noget så gammeldags som at forstå kundernes behov og at teste produkterne mere enkelt og effektivt i markedet.

De digitale dirigenter

FIN_digitale-dirigenter-Logo_tema_1x1.png

Finans sætter i en interviewserie fokus på erhvervslivets digitale dirigenter og deres dagsorden.

»Vores digitale strategi handler overordnet set om at give vores forhandlere og forbrugere en endnu bedre oplevelse. Vi vil være i en position, hvor vi forstår, hvad de vil have - og kan give dem nøjagtig det,« lyder det fra Mark Dajani, som er Chief Information Officer hos Carlsberg og har ansvaret for digitaliseringen af det 170 år gamle bryggeri med hovedsæde ved Valby Bakke i København.

Hvis det lyder som indledningen på en skåltale, så er det muligvis rigtigt, for den teknologiske direktør har hverken ønsket at lade sig interviewe ansigt til ansigt eller over telefonen, men har i stedet valgt at besvare fem skriftlige spørgsmål.

Det betyder dog ikke, at hans opgave er hurtigt overstået. Tværtimod fylder hans svar fire hele A4-sider og minder mere om en krydret specialøl end om en tør letøl.

»Når det giver mening,« fortsætter CIO'en, »skal vi omfavne den nye teknologi. Men endnu mere vigtigt kræver det et digitalt mindset. For os at se er det at være et digitalt foretagende nemlig ikke lig med bestemte teknologier. Det handler ikke om at tildele en gruppe af medarbejdere et særligt mandat, men om at udbrede en digital forståelse på tværs af hele selskabet. Derfor drejer vores strategi sig i lige så høj grad om at binde virksomheden tættere sammen,« skriver Mark Dajani.

Den 55-årige amerikaner har en ingeniørgrad fra University of Texas og ankom i 2016 til Carlsberg Group fra en af verdens største snackproducenter, Mondeléz International. Her gjorde den skaldede mand med det brede smil sig så bemærket, at han opnåede en plads på magasinet Computerworlds top100-liste over klodens bedste it-chefer. I den forbindelse forudså Mark Dajani, at virksomheder i højere og højere grad "vil leve på internettet i stedet for blot at være forbundet med det."

Opgaven hos Carlsberg var til at tage og føle på fra begyndelsen, for året før hans tiltrædelse - i marts 2015 - lancerede bryggeriet strategien SAIL '22, der stadig gør sig gældende. Her forsøger Carlsberg ikke mindst at tage højde for, at flere og flere forbrugere nu om dage foretrækker at købe deres dagligvarer på nettet.

Det handler ikke om at tildele en gruppe af medarbejdere et særligt mandat, men om at udbrede en digital forståelse på tværs af hele selskabet.

Mark Dajani, CIO hos Carlsberg

»Vores ambition var oprindeligt blot at justere den digitale strategi skridt for skridt, men den er nu blevet udspecificeret på fem fokusområder: Hvordan opnår vi den bedst mulige forbindelse til vores kunder, partnere, forsyningskæde, ansatte og hele økosystemet af innovative folk,« forklarer Mark Dajani. 

»Vi forsøger konstant at udfordre os selv. Hvordan ser fremtidens bar ud? Hvad kan vi gøre for at højne oplevelsen? Vi har allerede en masse idéer på teststadiet og adskillige initiativer, der foregår sideløbende hos forskellige samarbejdspartnere. Vi arbejder med hurtige afprøvninger i lille skala for at være sikre på, at vores løsninger er gennemførlige, før vi tager det næste skridt.«

Så vidt spørgsmålet om, hvad Carlsbergs overordnede digitale strategi er. Herfra går teknologidirektøren mere i dybden med, hvad det så indebærer i hverdagen. Også her har Mark Dajani et mantra - medarbejderne skal opfatte digitaliseringen af forretningen som en styrke frem for en trussel, så derfor handler det om at dyrke det nænsomt i alle afkroge af organisationen.

Til det formål har bryggeriet etableret et digitalt board anført af topchefen Cees't Hart for at være sikker på, at de mange forskellige funktioner fordelt på knap 50.000 medarbejdere bliver inddraget i den digitale omstilling. Unge talenter sidder også med ved bordet, hvor den digitale bestyrelse for at kunne operere så agilt som muligt ikke er underlagt Carlsbergs overordnede ledelsesstruktur.

»Et andet stort afsnit af digitaliseringen er data og analyser. Vi er meget opmærksomme på ikke blot at indsamle data for dataenes skyld. Vi forsøger at finde netop de data, der kan hjælpe os med at forbedre oplevelsen for kunder, forbrugere og medarbejdere,« skriver Mark Dajani.

Ikke overraskende satser Carlsberg i den forbindelse på at disrupte andre brancher frem for at blive disrupted selv. En af metoderne er ifølge direktøren at arbejde langt tættere sammen med alskens innovative partnere uden for virksomheden for at anskue forretningen, industrien og verden som sådan fra flere forskellige sider.

Vi er meget opmærksomme på ikke blot at indsamle data for dataenes skyld. Vi forsøger at finde netop de data, der kan hjælpe os med at forbedre oplevelsen for kunder, forbrugere og medarbejdere.

Mark Dajani, CIO hos Carlsberg

»Vi er et stort bryggeri med en rig arv, men vi stræber efter at være så fleksibel og innovativ som et start up-selskab anført af stifteren,« lyder det fra Mark Dajani, som endnu ikke kan svare på, hvor i produktionsflowet fra brygning til servering Carlsberg ser den største digitale gevinst.

»I princippet blev vores produktionskæde digitaliseret for længe siden. Ikke desto mindre rummer sådan noget som dataanalyse og robotter et enormt potentiale,« forklarer han om den uforudsigelige fremtid.

Alligevel har Carlsberg endnu ikke udnævnt en Chief Digital Officer til at tage sig specifikt af det ansvarsområde. Foreløbig agter bryggeriet heller ikke at gøre det, fremgår det af de fire A4-sider.   

»Vi har to digital vice presidents - den ene repræsenterer den kommercielle afdeling, mens den anden repræsenterer mit hold. Vi vil fortsat gerne have, at alle indsamlede data afrapporteres til de to roller, så de tilsammen kan sørge for at føre vores digitale agenda fremad.«

Læs også
Top job