• For abonnenter

NFT-revolutionen er skudt i gang

De fleste har efterhånden hørt om blockchain og kryptovaluta. Men kender du NFT’erne, det nyeste medlem af kryptofamilien? Markedet for dem er allerede millionstort.

Kunstneren Beeple, der i virkeligheden hedder Mike Winkelmann, har lavet digitale kunstværker i årevis. Sidste år solgte han et værk i såkaldt NFT-format til 67.000 dollars. Det blev solgt videre for 6,6 millioner dollars. Og hans sidste værk er netop solgt på auktion for 69 millioner dollars. Velkommen til verdens nye blockchain-eventyr. Foto: AFP PHOTO / Courtesy of Scott Winkelmann/Ritzau Scanpix

TOKYO – Pablo Rodriguez-Fraile samler på kunst, som han udstiller i sit studie i Miami. Eller blot hænger op i sit hus – eller sælger videre, hvis der er et marked for den slags.

I oktober sidste år hev han pungen op af lommen og lagde kølige 67.000 dollars på disken for at erhverve sig en ny kreation fra kunstneren Beeple. Beeple er formodentlig ikke særlig kendt i hverken Danmark eller resten af verden, hverken under sit kunstnernavn eller det virkelige af slagsen, Mike Winkelmann.

Det er hans kunstværker måske heller ikke: Digitale videoklip og kollager. Disse er ikke engang hemmelige, produceret på en gammeldags filmrulle og låst væk i en bankboks – Rodriguez-Fraile kunne have set sit nykøbte klip gratis på nettet. Og som så meget andet i den digitale verden kunne han derefter have kopieret det og sendt videofilen til alle sine venner for lige så få penge.

Men det var en god investering. I slutningen af februar solgte han klippet videre til 6,6 millioner dollars.

Det lyder skørt, men der er mening med galskaben. Velkommen til de blockchain-baserede NFT’ers brogede verden. For Beeples lille klip var alt andet end en normal videofil.

Kunstneren Beeple, hvis rigtige navn er Mike Winkelmann, står bag det digitale kunstværk EVERYDAY: THE FIRST 5.000 DAYS, en collage af fotokunst han har skabt over en årelang periode. Værket blev solgt på Christies auktionshus i New York torsdag for 69 millioner dollars. AFP PHOTO /CHRISTIE'S AUCTION HOUSE/HANDOUT/Ritzau Scanpix

NFT står for ’non-fungible token’, eller digitale filer, der hverken kan ændres, kopieres eller på anden måde manipuleres. Uforanderligheden skyldes, at de er baseret på samme blockchain teknologi som for eksempel bitcoin – og ligesom med Bitcoin kan enhver enkeltdel af blockkæden ikke ændres, uden hele kæden hackes og laves om.

Hvilket er så godt som en matematisk umulighed.

Derfor er en given NFT unik, præcis som originale malerier og ikke-digitale fotografier uden negativer. Begge kan ganske vist gengives via en kopimaskine eller skanner – men kopierne ejer ikke originalernes gravitas.

Og med gravitas kommer en tilsvarende efterspørgsel: Da Beeples seneste NFT-værk, »EVERYDAY: THE FIRST 5000 DAYS« – en digital collage – blev sat til salg på Christies auktionshus i New York, krøb prisen op på svimlende 69 millioner dollars. Ejermanden var først anonym, men er siden identificeret som den indiske it-rigmand Vignesh Sundaresan.

»Du kan tage til Louvre og tage et billede af Mona Lisa, og på den måde kan du så ’eje’ det, men det har ingen værdi, fordi fotografiet ikke har maleriets historiske pondus,« udtalte Rodriguez-Fraile til medierne efter købet af Beeples værk. Ligesom gengivelser af Beeples kunstklip på nettet ikke har værdi – men den unikke NFT-version af samme klip har.

En ganske åbenlys observation – men svær at overføre til internettets verden, hvor alle kan dele alt med alle i en fest af øjeblikkelig kopiering. I hvert fald indtil NFT’er kom frem.

Et foto fra Beeples EVERYDAY: THE FIRST 5.000 DAYS. Værket er solgt for millioner og kan sagtens stige yderligere i værdi, som hypen om NFT stiger. Også en lang række andre kunstnere og studier er hoppet med på vognen, ligesom flere af USA’s største sportsfirmaer. Foto: Christie's Images LTD. 2021/BEEPLE/Handout via REUTERS/Ritzau Scanpix

De første af slagsen dukkede op i 2017, da blandt andet kunstgruppen Dapper Labs fandt på en smart måde at blande blockchain-platformen Ethereum med billedkunst. Det blev til CryptoKitties, små og unikke digitale killinger, som interesserede parter kunne købe.

Og det gjorde de – de små kryptokatte gik hurtigt for 170.000 dollars. På sit højdepunkt bestod 95 pct. af trafikken i Ethereums blockchain af handel med de små katte, ifølge techsitet TechCrunch.

Men Dapper Labs stoppede ikke der. Studiet kontaktede USA’s basketball liga NBA og foreslog en licensaftale – og som sagt, så gjort. Studiet skaber nu NFT-værker bestående af korte klip fra de mest berømte kampes højdepunkter, hvorefter NBA’s platform for samme sælger dem videre.

Det har fans indtil videre brugt i alt 280 millioner dollars på, ifølge sitet CryptoSlam. En anden platform ejet af den franske NFT-startup Sorare har samme auktionsmodel, blot for fodbold – det har indtil nu genereret salg for 29 millioner dollars, ifølge industrimediet NonFungible.

Også modeverden er begyndt at skæve til det nye marked. Nike eksperimenterer i dag med NFT-versioner af sine mest berømte skomodeller, mens Louis Vuitton pønser på samme idé med sine tasker.

De fleste NFT’er er i dag indlagret i den såkaldte Ethereum blockchain. De købes og sælges derefter via denne kædes digitale valuta, ether. Det er snedigt – hvis man kan finde ud af det. Blockchain og kryptovaluta er stadig ukendt territorium for de fleste. Foto: STRF/STAR MAX/IPx 2021/Ritzau Scanpix

»Der er en klar trend i at repræsentere fysiske aktiver i digital form,« udtaler Martha Bennet, seniorforsker i analysefirmaet Forrester, til Vogue Business. »Min besked til en given luksusproducent er, at de skal være helt klar over udviklingen, for hvis de ikke er til stede på det nye marked, springer en anden til.«

Fænomenet skyldes ikke mindst covid-nedlukningerne, der tvang kloden til at blive hjemme. Inden for hjemmets virusfri vægge drog folk på nettet i et desperat forsøg på at holde sig underholdt – og en portion af dem opdagede der NFT’erne.

»Lige nu lever vi i en periode i verdenshistorien, hvor størstedelen af befolkningen bruger 50 pct. af deres tid online og en væsentlig del af deres tid ved PC’eren,« udtaler en NFT-samler, der går under navnet Whale Shark, til erhvervsmediet CNBC.

Samtidig fik NFT’erne

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.