Indsigt

Når stifteren er væk, sætter virksomhedens resultater ofte kurs mod bunden

Store selskaber bliver ofte så komplekse, at det kvæler væksten. Derfor skal topledelsen lære at tænke som stifteren, forklarer bestsellerforfatteren Chris Zook med afsæt i ikke mindst Lego.

I sin bog belyser Chris Zook blandt meget andet det paradoksale i, at medarbejderne tættest på slutbrugerne som regel ikke føler et særligt tæt tilknytningsforhold til selskabet sammenlignet med folkene højere oppe - og længere bagude - i systemet: Foto: Benjamin Nørskov Chris Zook har været tilknyttet Bain & Company i mere end 25 år og har derfor samarbejdet med en lang stribe af verdens største selskaber: Foto: Benjamin Nørskov Jørgen Vig Knudstorps turnaround af Lego i midten af 00'erne bliver beskrevet andægtigt i bogen "The founder's mentality". Foto: Lego

Da foredraget er ved at være slut, fortæller Chris Zook sine tilskuere, at de sikkert snart vil glemme alt om hans ord igen. For sådan er det med selv de bedste ledelsesoplæg. Detaljerne fortaber sig desværre med tiden.

Derfor gælder det for den amerikanske bestsellerforfatter om at afrunde sit show med en illustration, der trods alt ikke er så let at ryste af sig denne tirsdag aften på Aarhus Universitet. Illustrationen forestiller et cirkeldiagram med en erhvervsprofil ud for hvert af de tre stykker...

Læs også