Indsigt

Markedet for glutenfri, fiberrige fødevarer boomer: Superfoods eller super markedsføring?

Indsigt: Danskerne er vilde efter fødevarer, der kan gøre os sundere og stærkere. Virksomhederne står på tæer for at sende signaler om sundhed. Det kan være problematisk advarer Forbrugerrådet Tænk og ekspert.

Hvilken af de to juicer på billedet er sundest? Du vil jo gerne være så sund som muligt, så hvilken vælger du: Den til venstre eller den til højre?

De to flasker indeholder nøjagtigt det samme, og der er præcist samme information på dem. Men de fleste forbrugere vil mene, at den indadbuende er sundere end den udadbuende. De vil også vurdere, at den indeholder færre kalorier. Og de vil få mindre dårlig samvittighed af at drikke den.

Det viser forsøg, som Alexandra Festila, adjunkt ved Institut for Virksomhedsledelse ved Aarhus Universitet, har foretaget. Hun forsker i, hvordan markedsføring og emballage påvirker vores opfattelse af, hvor sunde produkter er...

Læs også
Top job