Aktier

Europa/aktier: Asos i markant kursfald og pres på H&M

Detailhandelsaktierne er generelt under pres på de europæiske aktiemarkeder mandag efter en nedjustering fra den britiske netbutik Asos, ligesom investorerne har reageret negativt på nye salgstal fra Hennes & Mauritz.

Det paneuropæiske Stoxx 600-indeks ligger mandag middag 0,5 pct. lavere efter et fald i afdelingen med detailhandelsaktier på hele 2,3 pct.

- Efter nogle temmelig turbulente dage i sidste uge er investorerne gået ind i årets sidste hele handelsuge på en lidt forsigtig måde. Investorernes hovedbekymring er fortsat centreret omkring politisk stabilitet og økonomisk svaghed efter skuffende økonomisk data ud af Europa, Kina og Japan i sidste uge, siger chefanalytiker Michael Hewson fra CMC Markets i UK til Bloomberg News.

Der er pres på de britiske detailhandelsaktier, efter at Asos, som sælger modetøj på nettet, har sænket forventningerne til regnskabsåret 2018/19 til en salgsvækst på 15 pct. fra tidligere estimeret 20-25 pct. Samtidig ventes overskudsgraden målt på driftsresultatet, EBIT, bare at lande på 2 pct. mod tidligere 4 pct.

- Mens handlen i september og oktober var stort set på linje med vores forventninger, så lå november, som er en meget væsentlig måned for os både i forhold til salg og til pengestrømme, betydeligt under vores forventninger, skriver Asos.

Asos-aktien falder hele 40 pct. og får blandt andet følgeskab af Boohoo med 15 pct. og Zalando med 16 pct. Zalando falder dermed mest i Stoxx 600, som Asos ikke er en del af. Blandt de store detailhandelsaktier i det britiske eliteindeks ligger Next og Marks & Spencer desuden omkring 4 pct. lavere.

I samme sektor falder Hennes & Mauritz hele 7,6 pct., efter at den svenske modetøjsvirksomhed mandag morgen kom med salgstal for fjerde kvartal. Omsætningen voksede med 6 pct. justeret for valutakursændringer og inklusive moms, mens analytikerne ifølge nyhedsbureauet Direkt, der henviser til tal fra Infront Data, havde ventet 6,5 pct.

Ud over den generelt sure stemning inden for detailhandelssektoren kan den negative markedsreaktion endvidere skyldes usikkerhed om, hvor store rabatter H&M har måttet give for at skabe den pågældende vækst, skriver Bloomberg News.

/ritzau/FINANS

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.