Investor

Telias danske forretning taber mobilkunder og indtjening

Telegiganten Telia taber 24.000 mobilkunder i første kvartal.

Telia-butik på Strøget i København. Foto: Stine Bidstrup Foto: Stine Bidstrup

Telia har mistet kunder over hele linjen i de tre første måneder af 2018 på det danske marked, hvor indtjeningen også er gået tilbage.

Telias danske forretning nåede i første kvartal et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 141 mio. svenske kr., hvilket er et fald på 2,5 pct. året før, mens der er tale om et dyk på 6,9 pct. i lokal valuta.

Det skal ses i lyset af, at omsætningen faldt med 8,7 pct. i lokal valuta og blev rapporteret til 1415 mio. svenske kr. Teleselskabet mistede i første kvartal 24.000 mobilkunder, 9000 bredbåndskunder og 1000 tv-kunder.

Telia skriver i regnskabet, at omkostningsbesparelser ikke har været nok til at dæmme op for en lavere omsætning.

Hele Telia-koncernen, der tæller Norden og Baltikum, havde samlet fremgang i første kvartal, hvor EBITDA-overskuddet steg til 6,5 mia. svenske kr. fra 6,05 mia. svenske kr. i samme periode året før.

Det var ifølge Bloomberg News bedre end ventet, da analytikerne havde sigtet efter et overskud på 6,34 mia. svenske kr.

Læs også
Top job