• Opdateret 15/08/2018 kl. 08:07
Investor

William Demant opjusterer efter stærkt halvår

Den danske producent af høreapparater skruer op for forventningerne efter halvår, der har budt på høj vækst.

Artiklens øverste billede
Søren Nielsen tiltrådte 1. april 2017 som ny topchef i den danske høreapparatkoncern William Demant, efter at den mangeårige topchef Niels Jacobsen for nylig trak sig tilbage. Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup

De første seks måneder af 2018 har været gode for høreapparatproducenten William Demant. Faktisk så gode, at selskabet har opjusteret forventningerne til hele året. Det fremgår af William Demants halvårsregnskab, der er blevet offentliggjort onsdag morgen.

»Jeg er meget tilfreds med det samlede resultat og den flotte præstation i koncernen i første halvår, hvilket betyder, at vi løfter den lave ende af det indtjeningsinterval, vi forventer for året,« udtaler koncernchef og adm. direktør Søren Nielsen i forbindelse med regnskabet.

William Demant forventede tidligere, at driftsresultatet (EBIT) for 2018 ville ende i intervallet 2,55-2,85 mia. kr. Nu forventer William Demant, at driftsresultatet vil ende i intervallet 2,65-2,85 mia. kr.

Første halvår bød på en omsætning på 6.777 mio. kr. Det svarer til en stigning på 4 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Men dykker man ned i tallene, viser det sig, at væksten faktisk var højere.

Måler man i lokal valuta, lyder væksten nemlig på 9 pct. Årsagen til den lavere rapporterede vækst skal findes på valutamarkedet, hvor William Demant blev ramt af så meget modvind, at det barberede 5 procentpoint af væksten i omsætningen.

Det var ikke kun på toplinjen, at der var fremgang i William Demant. Driften er også blevet forbedret. Driftsresultatet (EBIT) steg med 16 pct. til 1.226 mio. kr. På bundlinjen endte William Demant med et resultat før skat på 1.154 mio. kr., mens det efter skat endte på 894 mio. kr. Det svarer til en fremgang på 12 pct.

»Vores resultat viser endnu en gang, hvordan høresundhedsindustrien er drevet af innovation og nye stærke produktkoncepter, der hæver barren for, hvor langt vi kan nå med en dedikeret indsats inden for høresundhed. Kundefokus på tværs af koncernen er en af vores topprioriteter, og vi er snart klar med en lang række nye produkter til gavn for slutbrugere i hele verden. Jeg har derfor tiltro til, at vi kan bibeholde den positive udvikling,« siger Søren Nielsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.