Investor

Matas opjusterer: Sælger rekordmeget på nettet

Butikskæmpen er torsdag morgen kommet med kvartalsregnskab.

Salget i Matas' fysiske butikker er faldende, mens det stiger markant på nettet. Det samlede salg gik en smule tilbage i det seneste kvartal. Foto: Mik Eskstad

Butikskæmpen Matas har gang i det digitale salg.

Faktisk solgte Matas i det seneste kvartal mere end nogensinde på nettet. Det digitale salg steg med 61 pct. sammenlignet med samme kvartal i 2017.

Det fremgår af regnskabet for andet kvartal i Matas' forskudte regnskabsår 2018/2019.

Den samlede omsætning er faldet en smule i kvartalet, men til gengæld er driftsresultatet steget i forhold til året forinden til 108,6 mio. kr.

Det får nu Matas til at opjustere forventningerne til overskudsgraden.

»Vi sælger lidt mindre i kvartalet, men tjener til gengæld en spids mere. Resultatudviklingen er dermed stabiliseret for andet kvartal i træk selv om konkurrencen er hårdere end nogensinde. Samlet set betyder det, at vi kan fortsætte et højt udviklingstempo og samtidig løfte vores forventninger til indtjeningen for helåret,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg, topchef i Matas, i forbindelse med kvartalsregnskabet.

Som noget andet interessant bliver mere end halvdelen af alle digitale ordrer afhentet i en fysisk Matas-butik, hvilket øger chancen for mersalg.

Matas har tidligere i november fået grønt lys af myndighederne til at købe Firtal Group, der driver en række populære webshops.

Opkøbet forventes at bringe endnu mere digitalt salg til Matas.

Læs også
Top job