Investor

To containerrivaler slår sig sammen

Artiklens øverste billede

To af Mærsks rivaler på de syv verdenshave slår pjalterne sammen. Containerrederierne Hapag-Lloyd og United Arab Shipping Company (UASC) gennemfører nu den fusion, de har forberedt i de seneste måneder.

Det fortæller de to rederier i en fælles pressemeddelelse mandag morgen.

Tyske Hapag-Lloyd bliver det fortsættende selskab efter fusionen, der løfter det samlede selskab op til det femtestørste rederi i containerbranchen, hvor A.P. Møller-Mærsks Maersk Line sidder på tronen som det største.

- Denne strategiske fusion giver meget mening for begge rederier, da vi kan kombinere UASC's gryende globale tilstedeværelse og unge og højeffektive flåde med Hapag-Lloyd's brede og varierede markedsdækning og stærke kundebase, siger Hapag-Lloyd-direktør Rolf Habben Jansen i meddelelsen.

Han regner med, at fusionen vil give årlige besparelser på 400 mio. dollar på grund af synergieffekter. Det samlede rederi får en flåde på omkring 240 skibe, heriblandt UASC's seks skibe i den absolut megaklasse med en kapacitet på 18.800 tyvefodscontainere (teu) hver.

Efter fusionen får Hapag-Lloyds aktionærer 72 pct. af det nye selskab, mens UASC's tager kontrol over 28 pct. UASC's to største ejere, de statslige investeringsfonde i Qatar og Saudi-Arabien, sidder derfor på henholdsvis 14 pct. og 10 pct. af aktierne.

De største aktionærer, som også tæller Hapag-Lloyd-storaktionærer som CSAV, Hamborgs bystyre og Kühne Maritime, har desuden nikket ja til en kapitalindsprøjtning på i alt 400 mio. dollar, så det samlede rederi bedre kan konkurrere i det trængte containermarked, hvor overkapacitet har ført til meget lave fragtrater.

Inden fusionen havde Hapag-Lloyd og UASC status som de henholdsvis sjette- og 11.-største containerrederier i branchen. Det nye, samlede rederi får omkring 7 pct. af verdensflåden, hvor Maersk Line til sammenligning har 15,4 pct. ifølge tal fra Alphaliner.

Fusionssnakken har været offentligt kendt siden april og kommer delvis som svar på andre fusioner og omrokeringer i containerbranchen, som har efterladt UASC uden partnere i alliancespillet. Men efter fusionen bliver det nye Hapag-Lloyd det klart største rederi i den planlagte "The Alliance" sammen med Hanjin, K-Line, Mitsui, NYK Line og Yang Ming.

I det hele taget har der været heftig opkøbsaktivitet i branchen i de seneste år. Hapag-Lloyd gennemførte også sidste år købet af chilenske CSAV, mens det franske storrederi er i gang med at købe NOL fra Singapore, og desuden gik de to største kinesiske rederier, Cosco og CSCL, for nylig sammen.

Fusionen skal godkendes på Hapag-Lloyds generalforsamling til august.

Ritzau Finans

/ritzau/FINANS

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.