Analytiker: Konkurrencen på telemarkedet ser ud til at aftage
Det danske telemarked er de seneste måneder blevet en anelse sundere set med selskabernes øjne, hvilket kan hjælpe dem til at få indtjeningen op i gear.
Det vurderer Michael Friis Jørgensen, TDC-analytiker i Alm. Brand, efter at de to konkurrenter Telenor og 3 tirsdag er kommet med regnskab for andet kvartal.
Telenor mistede 18.000 kunder i første kvartal, og selskabet fortæller selv, at man i kvartalet har haft fokus på at skifte it-system, og derfor ikke har brugt så mange kræfter på markedsføring.
- Det er klart, at enkelte forhold kan være med til holde omkostningerne nede, men mellem linjerne peger det alligevel lidt i retning af, at man har taget foden af speederen på den her mobilkrig, som har hersket de seneste par år, siger Michael Friis Jørgensen.
Det kan i hans øjne være positivt set med TDC's briller, da selskabet de seneste år har forsøgt at konkurrere mere på indhold frem for laveste pris.
Mens Telenors kundebase krympede, var der stor fremgang til teleselskabet 3, der hentede 22.000 nye kunder, men til gengæld tog indtjeningen et pænt dyk.
- 3 er stadig den frække dreng i klassen, som bliver ved med at være aggressiv på prisen og markedsføring, men det ser man så også tydeligt i indtjeningen, siger Michael Friis Jørgensen.
Han vurderer, at det danske telemarked er blevet en anelse mindre konkurrencepræget i første halvdel af 2016, fordi de laveste mobilpriser er blevet hævet hos de tre største spillere, TDC, Telia og Telenor, mens 3 fortsat har de laveste priser.
- Selskaberne er ikke helt enige om, hvad der skal ske på markedet, men de tre store selskaber har på det seneste forsøgt at hæve priserne, og det peger trods alt i retning af, at markedet er blevet lidt sundere set med selskabernes øjne, siger Michael Friis Jørgensen.
Telenor mener derimod ikke, at konkurrencen på nogen måde er blevet mere mild i 2016.
- Det danske telemarked er fortsat et af de mest konkurrenceprægede i Europa, og det vil det fortsætte med at være. Vi er presset på indtjeningen, og derfor har vi travlt med at digitalisere og transformere vores virksomhed, så vi bliver mere digitale og effektive, siger Jesper Hansen, der er direktør for Telenor Danmark.
De to øvrige spillere på det danske telemarked, Telia og TDC, kommer med regnskab henholdsvis 20. juli og 10. august.
Ritzau Finans