Investor

Ryanair frygter lavere rejselyst og indtjening efter brexit

Ryanair risikere at skulle nedjustere sine økonomiske forventninger oven på den britiske folkeafstemning om EU, der kan føre til økonomisk usikkerhed og mindre rejselyst.

Artiklens øverste billede

Det oplyser selskabet i forbindelse med sit regnskab for første kvartal, der er offentliggjort mandag morgen.

Her fastholder det irske lavprisselskab godt nok forventningerne til hele året, hvor det sigter efter et plus på 1.375-1.425 mio. euro i perioden april 2016 til marts 2017.

Men Ryanair skriver, at der risiko for, at selskabet ikke kan leve op til de forventninger, hvilket til dels også skyldes en svækkelse af pund efter "brexit".

Selskabet vurderer, at forbrugernes rejselyst vil blive påvirket negativt af økonomisk usikkerhed på bagkant af den britiske afstemning om EU, der som bekendt endte med et nej til det europæiske samarbejde.

Det kan dog komme passagerne til gode, da selskabet nu ser sig nødsaget til at sænke priserne for at fylde flyene. Selskabet venter nu prisfald på 8 pct. i juli, august og september, hvor det tidligere regnede med fald på 5-7 pct.

- I øjeblikket ser jeg ikke alt for mange ting på positivsiden. Jeg ser kun risici på minussiden. Vi er nødt til at stimulere efterspørgslen, hvis vi skal have folk på flyene, siger Neil Sorahan, der er finansdirektør for Ryanair, til Bloomberg News.

Ryanair er ikke det eneste selskab, som er kommet med negative meldinger på det seneste efter brexit og de terrorangreb, som blandt andet ramte Nice tidligere på måneden.

Således har både Easyjet, IAG og Lufthansa sagt, at indtjeningen kan blive presset af, at rejselysten i øjeblikket ser ud til at være dæmpet.

Ryanair kom ud af første kvartal, der dækker over månederne april, maj og juni, med et overskud på 256 mio. euro, hvilket var en stigning på 4 pct. sammenlignet med samme periode året før.

Selskabet fortæller, at væksten blandt andet blev hæmmet af flere terrorangreb, en strejke i Frankrig samt påskens placering.

I første kvartal er antallet af kunder steget med 11 pct. til 31,2 mio., mens omkostningerne samtidig er dykket med 9 pct., hvor især en lavere oliepris har hjulpet selskabet.

Til gengæld har selskabet ikke været helt så gode til at flyve til tiden, som det ellers har været tidligere. I første kvartal gik 87 pct. af flyene til tiden mod 91 pct. i samme periode sidste år.

Ritzau Finans

/ritzau/FINANS

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.