Investor

Konkurrent stjæler markedsandele fra Novo

Novo Nordisk-konkurrenten Eli Lilly har godt gang i salget af diabetesmidler.

Artiklens øverste billede
Foto: Eli Lilly, PR

Eli Lilly har godt gang i diabetesforretningen, og det er både godt og skidt for det danske medicinalflagskib Novo Nordisk. Eli Lilly er nemlig sammen med franske Sanofi Novo Nordisks klart vigtigste konkurrenter inden for dibetesområdet.

De vigtigste diabetesmidler kan notere fremgang, bl.a. den hurtigtvirkende insulin Humalog, hvor salget er steget med 7 pct. til 701,9 mio. dollars sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Set med Novo Nordisk-briller er det mest interessante dog, at GLP-1-analogen Trulicity fortsætter sit succestogt. GLP-1 er et tarmhormon, som bl.a. regulerer appetitten. Det forekommer naturligt i menneskekroppen, og liraglutid (Victoza) er næsten identisk med det naturligt forekommende humane GLP-1.

Trulicity konkurrerer nemlig i et ganske stort omfang med Novo Nordisks Victoza, der også er en GLP-1-analog. Siden indtoget på markedet har Trulicity været i stand til at tage markedsandele fra bl.a. Novo Nordisk, og sådan fortsætter det.

Salget af Trulicy landede i andet kvartal 2016 på 201,3 mio. dollars, hvilket er markant mere end salget i andet kvartal 2015, der blot viste 44,1 mio. dollars. I første kvartal solgte Trulicity for 143,6 mio. dollars, hvilket svarer til en stigning i salget på lidt over 40 pct. - alene fra sidste kvartal.

»Salget af Trulicity i USA var på 161,4 mio. dollars drevet af vækst i GLP-1-markedet og øget markedsandel for Trulicity,« skriver Eli Lilly i regnskabet for andet kvartal.

Novo Nordisk selv har oplevet stor succes med Victoza, men har over den seneste periode tabt væsentlige markedsandele. Det er dog ikke så skidt endda, selvom det umiddelbart lyder sådan.

Eli Lilly er nemlig en langsigtet aktør på diabetesmarkedet og bidrager derfor til at gøre det samlede marked langt større, hvilket i sidste ende kommer Novo Nordisk til gode i form af øget salg trods tabte markedandele.

Hos Novo Nordisk selv er man da også yderst opmærksom på den amerikanske konkurrent, der efter en hård tid med patentudløb for alvor er ved at få gang i forretningen igen.

»Hvis vi ser på porteføljen af produkter, som Eli Lilly har, så har de GLP-1-produkter, de har insuliner og de har orale produkter sammen med Boehringer Ingelheim. De har en stor, bred palette, og vi betragter dem som en langsigtet konkurrent,« sagde Lars Rebien Sørensen, adm. direktør i Novo Nordisk i midten af maj 2016 i et interview med Finans.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.