Investor

SAS-toppen forbereder sig på endnu lavere billetpriser

Mandag har SAS eksisteret i 70 år. Selskabet kæmper med en abnorm prisudvikling, siger dansk koncerndirektør.

Artiklens øverste billede
Turi Wideroe blev i 1969 den første kvindelige pilot i et kommercielt luftfartsselskab. Turi Wideroe far, Viggo Widerøe, grundlagde i 1934 det norske luftfartsselskab Wideroe i Bodø, som i en årrække var en del af SAS.

Når SAS kan fejre 70 års jubilæum mandag, sker det med udsigt til, at presset på billetpriserne fortsætter - til glæde for passagererne, men som udfordring for luftfarten, der har svært ved at tjene penge.

Ifølge operationel koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, som er det danske medlem af direktionen i SAS, vil der også i de kommende år være et konstant pristryk i markedet, som lider under overkapacitet.

- Nogle af de priser, vi tilbyder i dag, er næsten de samme, som vi tilbød for 30-40 år siden. Det er ganske abnormt.

- Bare det i sig selv gør, at vi hele tiden skal arbejde med effektiviseringer, men også samtidig arbejde med at forbedre vores produkt hele tiden, siger han.

SAS fremhæver som eksempel fra arkivet, at en billet til Los Angeles fra København kunne købes for 4.845 svenske kroner i 1954. Da selskabet åbnede en rute til Los Angeles fra Stockholm i 2016, lød den vejledende billetpris på 4.999 svenske kroner.

Det er altså blevet markant billigere for passagererne at flyve, og det stiller store krav til selskaberne om at effektivisere og sænke omkostninger. Men presset på branchen kan også få konsekvenser for den skandinaviske infrastruktur, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Vi har godt 30 millioner gæster om året og flyver over 900 flyvninger om dagen. Rigtig mange tager for givet, at vi fra SAS' side kan tilbyde så mange destinationer dagligt - også fra København.

- Det netværk giver så meget større adgang til verdenen, end vores fem millioner borgere i Danmark berettiger til. Det kan vi ikke tage for givet fremadrettet, når man ser på, hvad der kan ske i luftfart, siger han.

Det kan i sidste ende blive en realitet for danske flyrejsende, at der bliver færre direkte flyruter ud af København.

- Det kan være en situation, hvor man alene kan flyve rundt til nogle punkter i Europa, og så når man skal flyve langt, må man flyve derfra. For eksempel fra London eller Frankfurt, siger Lars Sandahl Sørensen.

Også fra aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank lyder det, at SAS er presset på billetpriserne og slås med højere omkostninger end lavpriskonkurrenterne.

- Der er masser af håndgribelige trusler, der kan skabe et prispres, så SAS ikke kan tjene penge på det, der er kerneforretningen og SAS’ berettigelse.

- Nemlig selskabets fantastisk gode netværk ind og ud af Skandinavien, som der ikke er nogen af konkurrenterne, der er i nærheden af at kunne matche, siger han.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.