Novo Nordisk presses på prisen i USA
Medicinalgiganten Novo Nordisk har udsigt til prissmæk på det amerikanske marked i 2017.
Det skriver dagbladet Børsen.
- Priseffekten i USA kan blive i intervallet 0,6-4,5 pct. Imidlertid føler vi, at niveauet 1-2 pct. giver en realistisk priseffekt i betragtning af Novos amerikanske produktportefølje, vurderer Richard Vosser, medicinalanalytiker i J.P. Morgan i en optakt til Novos forestående halvårsregnskab.
USA er Novo Nordisks vigtigste marked, og står for en samlet 50 pct. af den danske insulinproducents salg. Priserne presses blandt andet af den franske konkurrent Sanofi, og billigere kopivarer fra amerikanske Eli Lilly senere i 2016, som potentielt kan presse prisniveauet på hele det 80 mia. kr. store basale insulinmarked, skriver Børsen.
J.P. Morgan vurderer dog videre, at et prisfald på de spåede 1-2 pct. ikke ville være katastrofalt, da det er nogenlunde dækket af nuværende estimater fra en skare af aktieanalytikere, og samlet set ville tynge Novos globale salg med 0,5 pct, skriver Børsen.
Ritzau Finans