Ét slag fik salget af bolde til at eksplodere - nu opgiver Nike golfen
Nike stopper med at producere udstyr til den stadig mindre populære golfsport.
Verdens største koncern inden for sportudstyr, Nike, kvitter nu sine golfaktiviteter, som ellers har været et vigtigt sportsområde, hvor golfstjernen Tiger Woods var den afgørende spydspids igennem hans enevælde i nullerne.
Det kulminerede ved Master i 2005, hvor et umuligt slag af Tiger Woods affødte en eksplosion i salget af Nikes golfbolde dagene efter. Golfbolden ligger på hulkanten, men ender med at falde i hul, og tv-seerne kunne se Nike-logoet hele vejen ned i hullet.
Men siden er tiderne vendt, golfsporten er på retræte, og Nike tager nu konsekvensen og stopper sit salg af golfudstyr såsom jern, køller, bolde og golfbags, men fortsætter dog med salget af Nike sko.
Beslutningen sker efter at Nikes salg i golf-divisionen faldt med 8,2 pct. til 706 mio. dollar i regnskabsåret 2015/16, som blev afsluttet i maj. Salget i golfenheden har været faldende tre år i træk, og blev med tiden Nikes mindste segment.
Bloomberg News skriver, at Nikes satsning på golf var bygget op omkring Tiger Woods. Hans bilulykke i 2009 og efterfølgende udrulning af ægteskabelige problemer førte til en pause fra sporten. Tiger Woods har sidenhen ikke kunnet genfinde fordoms tiders styrke.
Golf-sporten har ikke samme tiltrækningskraft, som tidligere, og specielt millennial-generationen, som har været teenager i nullerne bider tilsyneladende ikke på sport med en lille bold med dimples.
Adidas står bag det store golfmærke Taylormade (Adams i Storbritannien) og her er satsningen på golf også på tilbagegang.
Investorer, som tror på et tomrum i branchen, kan satse på amerikanske Callaway Golf, der er børsnoteret.
Aktiefokus
Aktiefokus