Investor

Danske smykkevirksomheder kæmper om forbrugernes gunst

Kampen om kunderne i smykkebranchen intensiveres og er hård, viser ny modeanalyse fra Deloitte.

Artiklens øverste billede

I disse dage strømmer indkøbere og designere til København for at tage del i Copenhagen Fashion Week, som for alvor begynder onsdag.

Men der skal kæmpes ekstra hårdt, hvis man som smykkeproducent skal gøre sig forhåbninger om at vinde forbrugernes gunst. Det viser Deloittes seneste modeanalyse fra 2016, som ser nærmere på 64 danske smykkevirksomheder.

Selv om undersøgelsen viser, at de danske smykkeproducenter overordnet klarer sig godt, så peger den også på, at flere virksomheder er gledet over i farezonen for konkurs.

- Antallet af virksomheder i farezonen er steget markant siden sidste år, hvor det kun var 11 pct. mod hele 22 pct. i 2016. Det er en meget bekymrende udvikling, siger modeekspert i Deloitte Morten Steinmetz.

Også smykkegiganten Pilgrim har været mærket af konkurrencen og måtte igennem en rekonstruktion for at overleve.

- Tidligere var smykker noget i forretninger, og det var det. I dag er der kamp til stregen med alle de smykkebrands, som er dukket op de seneste år, siger Kathrine Seifert, som er marketingchef for Pilgrim.

En del af forklaringen på den øgede konkurrence skal ifølge Morten Steinmetz findes i, at produkterne ligner hinanden.

- Der er i de senere år kommet mange nye smykkedesignere, som tilbyder stort set de samme produkter i samme stil, siger han.

Det kan man nikke genkendende til hos Pilgrim.

- Alle vil have det samme. Det er en kombination af sociale medier og det faktum, at nyheder spredes hurtigt. Vi bliver inspireret af de samme ting.

- Det er svært at skille sig ud, når det samme efterspørges, siger Kathrine Seifert.

Opfordringen til producenterne er ifølge Morten Steinmetz at opsøge nye markeder og afsætningskanaler.

I 2015 købte danskerne tøj, sko og smykker på nettet for mere end 27 mia.

Ritzau

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.