TDC's privatforretning taber fortsat luft trods mobilfremgang
For andet kvartal i træk har TDC været i stand til at øge indtægterne fra de private mobilabonnenter, hvor flere omgange af prisforhøjelser slår igennem, mens der samtidig kommer nye kunder ind i folden.
Det er dog ikke nok til at forhindre en samlet tilbagegang i TDC's største forretningsdivision, Consumer, hvor blandt andet fastnetkunders farvel trækker ned.
Divisionens driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, faldt i andet kvartal til 1.640 mio. kr. fra 1.712 mio. kr. i samme periode året før.
Det var bedre end ventet, da analytikere adspurgt af Ritzau Estimates havde ventet et overskud på 1.585 mio. kr. i perioden april, maj og juni.
Samtidig faldt omsætningen til 2.686 mio. kr. fra 2.768 mio. kr. i samme periode året før. Analytikerne havde ventet et fald til 2.673 mio. kr.
TDC fik 9.000 mobilkunder i kvartalet, mens den gennemsnitlige omsætning per kunde, Arpu, lå fladt på 114 kr. i første kvartal, som også var niveauet for et år siden.
Derimod mistede selskabet 20.000 fastnetkunder, 6.000 tv-kunder og 2.000 bredbåndskunder.
De tre andre toneangivende spillere på det danske telemarked, Telia, Telenor og "3", kom med regnskab i slutningen af april. Telenor tabte 18.000 kunder, "3" vandt derimod 22.000, mens Telias kundebase var uændret.
Samtidig viste regnskaberne, at der var pres på indtjeningen hele vejen rundt.
Ritzau Finans