Investor

Containerskibene fra Mærsk sejler med røde tal

Artiklens øverste billede
PR-foto: A. P. Møller - Mærsk

A.P. Møller-Mærsks største division, containerrederiet Maersk Line, oplevede igen et markant dyk i indtjeningen i andet kvartal og gik i rødt. Samtidig tjente rederiet mindre end ventet i forhold til markedets forventninger.

Flagskibsdivisionen i Mærsk kæmper med lave rater på containerfragt i et marked med høj konkurrence, hvilket betød et dyk driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger (EBITDA) til 365 mio. dollar i andet kvartal. Til sammenligning var der ventet 471 mio. dollar på den post af analytikerne ifølge tal indsamlet af Ritzau Estimates, som dog bød på store udsving i gættene.

Omsætningen i Maersk Line var på 5061 mio. dollar, og på bundlinjen (NOPAT) tabte divisionen 151 mio. dollar efter skat. Der var spået 5.192 mio. dollar i omsætning og et underskud på 17 mio. dollar ifølge medianestimaterne fra Ritzau Estimates, hvor især sidstnævnte også bød på stor uenighed blandt analytikerne.

I samme periode af 2015 var der noget bedre takter - her omsatte rederiet for 6.263 mio. dollar og leverede et EBITDA-overskud på 998 mio. dollar samt et nettooverskud på 507 mio. dollar i årets andet kvartal.

Siden er betingelserne på containermarkedet forværret i takt med svigtende efterspørgselsvækst og øget kapacitet blandt rederierne. Det har et sideløbende fald i brændstofpriserne langt fra kunnet kompensere for.

Den gennemsnitlige fragtrate for Maersk Line lå på 1.716 dollar per fyrrefodscontainer (feu) i kvartalet. Det var et kraftigt fald fra 2.261 dollar per feu i samme kvartal af 2015. Ifølge Ritzau Estimates var der ventet en snitrate på 1.809 dollar per feu.

Til gengæld faldt bunkerpriserne 42 pct. set mod andet kvartal for et år siden takket være det store fald i oliepriserne, og de var i snit på 194 dollar per ton i kvartalet.

For 2016 forventer Maersk Line fortsat, at den underliggende indtjening vil falde "væsentligt" fra de 1,3 mia. dollar, der blev hevet hjem i 2015.

Markedets forventning er, at containerfarten indbringer 533 mio. dollar til Mærsk i 2016 ifølge Ritzau Estimates. Igen er der dog tale om store spænd mellem højeste og laveste bud fra analytikerne.

Ritzau Finans

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.