- Opdateret 16/08/2016 kl. 12:08
Flere vælger Coloplast - salget stiger
Omsætningen i Coloplast steg med 7 pct. til 10.942 mio. kr., og selskabet landede et overskud før skat på 3.531 mio. kr.
Medicoselskabet Coloplast har netop leveret et regnskab for årets første ni måneder, der var på linje med forventningerne. Den organiske omsætningsvækst steg med 7 pct. til 10.942 mio. kr. i de første ni måneder af det forskudte regnskabsår, og indtjeningen steg med 8 pct. til 3.562 mio. kr. Det svarer til en overskudsgrad (EBIT-margin) på 33 pct. Resultatet er dermed i tråd med forventningerne, skriver Coloplast.
Inden for stomiposer, der er Coloplasts store forretningsområde, steg salget med 11 pct. i det seneste kvartal og med 9 pct. de seneste tre kvartaler. Fremgangen skyldes ifølge Coloplast, at brugerne oftere vælger produkter fra Coloplast, og det har altså resulteret i et salg, der ligger over markedet for det forskudte regnskabsår.
»Vores nyeste stomiprodukt Sensura Mio Convex er nu lanceret i 16 lande og feedback fra brugere og sundhedspersonale er fortsat særdeles tilfredsstillende. Vi har nu en komplet SenSura Mio-portefølje på markedet, og det har en positiv effekt på væksten i vores stomiforretning,« udtaler Lars Rasmussen, der er adm. direktør i Coloplast.
De seneste ni måneder voksede kontinensforretningen med 5 pct., men Coloplast oplyser, at salget i USA stadig er udfordret af lagerreduktioner hos distributører. Inden for hud- og sårplejeforretningen leverede Coloplast en organisk vækst på 7 pct.
For året 2015-2016 forventer Coloplast en organisk omsætningsvækst på 7 til 8 pct. i faste valutakurser, mens man har skruet ned for forventningerne målt i danske kroner. Her var forventningen tidligere 6 til 7 pct., men nu ligger den på 6 pct.
I mio. kr. | 9 mdr. 2015/2016 | 9 mdr 2014/2015 |
Omsætning | 10.942 | 10.288 |
Driftsresultat (EBITDA) | 3.955 | 3.649 |
Resultat før skat | 3.531 | 3.053 |