Carlsberg-boss: Der er mere til salg... måske
Carlsberg har nok mere til salg, men hvad og hvor får man ikke direkte at vide fra bryggerikoncernens topchef, Cees 't Hart.
- Det, som strategiplanen Sail '22 bredt drejer sig om, er at strukturere vores portefølje (både produkter og markeder), og det har vi senest gjort med salget af vores aktiviteter i Malawi, siger Cees 't Hart til Ritzau Finans.
Om markeder som Bulgarien, Kroatien og andet også er til salg får man ikke noget klart svar på.
Det amerikanske finanshus Citi pegede i en kort kommentar for nylig på mulige frasalg af aktiviteterne i Bulgarien, hvor Carlsberg ifølge finanshuset er nummer tre og har en markedsandel på 20 pct., i Kroatien, hvor placeringen ligeledes er nummer tre og markedsandelen er 15 pct., samt i Ungarn, hvor Carlsberg er nummer fem.
Det, som koncernchefen siger, er, at Carlsberg skal have mulighed for/se mulighed for at blive nummer et eller to, der hvor man er til stede.
- Kan vi ikke blive det, og ser vi ikke potentiale for vækst, kan vi finde på at sælge, siger han, men understreger hurtigt, at det ikke gælder aktiviteterne i UK, hvor Carlsberg ikke opfylder de kriterier.
- UK er bare "too big to fail", slår han fast.
Ritzau Finans