Morgenkommentaren: Amazon.com – en global vinder
Amazon drager fordel af to sekulære væksttemaer – onlinehandel og ”Cloud Computing”. Det er ikke usandsynligt, at Amazon målt på markedsværdi om få år bliver verdens største selskab.
Hvorfor er aktien interessant nu…? Amazon-effekten!
Svage første kvartalsregnskaber fra særligt tøjbutikker, hvor blandt andet stormagasinet Macy’s faldt 15 pct. på én dag, blev af mange tolket som en generel svaghed blandt de amerikanske forbrugere.
Den underliggende årsag er efter vores opfattelse en anden. Skiftet til og accelerationen af onlinehandel blev tydeliggjort, og ”Amazon-effekten” er nu en tsunami, der skyller ind over alverdens traditionelle handelsplatforme. Vi har de senere år set forretningsmodeller blive ødelagt, da det er svært at tilpasse en fysisk lokal butik til en ny global virkelighed, hvor konkurrenten hedder Amazon.
Ser vi på virksomheder som Macy’s og Nordstrom, har de alene de seneste 12 måneder mistet ca. 50 pct. af deres markedsværdi. Vi tror, at dette skyldes "Amazon-effekten". Amazon er i dag den næststørste tøjleverandør med 7 pct. af det amerikanske beklædningsmarked. I 2005 havde amerikanske varehuse en markedsandel på 26 pct. på tøjmarkedet.
I dag er dette 11 pct., og vi tror den falder til 7 pct. i 2020. Omvendt tror vi, at Amazon med deres investeringer i flere distributionscentre og logistiskoptimering inden for tøj kan nå en markedsandel på ca. 20 pct.
Abonnementer skaber medvind
I Amazon skabes loyaliteten gennem abonnementer. Abonnementet Amazon Prime koster 99 dollar årligt – men selve værdien er langt højere. Abonnementet er en vækstplatform, der øger kundernes incitament til at bruge penge via Amazon. Endelig tilbydes abonnementskunder adgang til mange andre tjenester i Amazons netværk som f.eks. bøger, film, musik og ubegrænset fotoopbevaring.
Amazon Prime-abonnenter bruger i gennemsnit 2.400 dollar årligt på Amazon. De kunder, der ikke er abonnenter, bruger ca. 350 dollar årligt. Dette understreger indtjeningskraften i abonnementet. I 2015 havde Amazon ca. 44 mio. husstande med abonnementer i USA, et tal vi tror vil vokse betydeligt de kommende år.
Markedsleder i cloud-tjenester
Amazon er den klare markedsleder inden for ”cloud”-tjenester – større end Azure (Microsoft) og Google tilsammen. Det er sandsynligt, at Amazon Web Services (AWS) vil vokse 50 pct. næste år og bidrage med 55 pct. til Amazons samlede driftsindtægter. Derfor er AWS en vigtig drivkraft for Amazons samlede rentabilitet.
Amazons introduktion af deres cloud-produkt i 2006 markerede begyndelsen på et stort skifte i markedet for computerteknologi til erhvervssegmentet, der giver selskaberne en billigere og mere fleksibel it-infrastruktur. Amazon har i dag over en million kunder på verdensplan – alt fra små start-up virksomheder til de største multinationale virksomheder som f.eks. GE, Pfizer, Airbnb, den amerikanske regering og CIA.
En langsigtet vinder
Vi ser Amazon som den strukturelle vinder på den globale e-handelsplads. I 2015 tog Amazon hele 23 pct. af den samlede vækst i amerikansk detailhandel og ca. halvdelen af væksten i e-handel i USA. Vi tror, at e-handel vil fortsætte med at udgøre en større andel af detailsalget, der i 2016 er omkring 9 pct. i USA, Tyskland og Canada.
Den største risiko ved en investering i Amazon er den umiddelbart høje prisfastsættelse af aktien, der er på næsten 50 gange den forventede indtjening i 2017. Vi ser dog høj salgsvækst i mange år, hvilket kan føre til endnu højere indtjeningsvækst i takt med, at investeringerne som andel af salget falder. Amazon er de absolut førende i en industri, hvor de store bare bliver større, da nytilkomne har svært ved at konkurrere mod Amazons veletablerede stordriftsfordele.
Carnegie Worldwide er investeret i Amazon.com.