Investor

Mærsk-rival har kurs mod betalingsstandsning

Verdens syvende største containerrederi, sydkoreanske Hanjin Shipping, har taget formelle skridt til en betalingsstandsning.

Artiklens øverste billede
Ifølge Alphaliner har Korea Development Bank bedt blandt andre bestyrelsesformanden for Hanjins største aktionær, Korean Air, om at skyde sin personlige formue i rederiet.

Selskabets kreditorer afviste tirsdag ledelsens restruktureringsplan, og Hanjins bestyrelse har efterfølgende stemt for at anmode om en betalingsstandsning. Det ventes at ske onsdag eftermiddag, oplyser en talsmand til Bloomberg News.

Beslutningen kommer, efter at Hanjins hovedkreditor, Korea Development Bank, tirsdag meddelte, at det ikke kan støtte restruktureringen, og at Hanjin Shipping fortsat mangler i størrelsesordenen 1.000-1.300 mia. won (6,0-7,8 mia. kr.) i ny kapital, også selv om nogle af rederiets andre interessenter er gået med til at reducere charterleje af skibe som led i restruktureringen.

Ifølge analyse- og branchemediet Alphaliner spilles der nu et spil blandt de store kreditorer og interessenter for at sikre sig selv det bedst mulige forhandlingsresultat under dække af, at de er villige til at gå hele vejen og lade rederiet gå konkurs. Spillet "kylling", hvor to personer i hver sin bil kører direkte mod hinanden, er et godt billede på den nuværende situation, hvor spørgsmålet er, hvem - om nogen - der bøjer af først.

Ifølge Alphaliner har Korea Development Bank bedt blandt andre bestyrelsesformanden for Hanjins største aktionær, Korean Air, om at skyde sin personlige formue i rederiet.

Handlen med aktierne i Hanjin Shipping blev tirsdag suspenderet på børsen i Seoul, men var forinden faldet med 24 pct. fra mandag.

Det andet store sydkoreanske rederi Hyundai Merchant Marine stiger onsdag med næsten 23 pct., efter at det koreanske finanstilsyn har meddelt, at rivalen overvejer at købe dele af Hanjin.

Ender Hanjin med at gå konkurs, vil det være den største forlis blandt containerrederier nogensinde målt på kapacitet. Rederiet opererer 98 containerskibe med en samlet kapacitet på 609.500 tyvefodscontainere, teu.

Den hidtil største konkurs skete tilbage i 1986, da US Lines, gik ned. Rederiet opererede på sit højeste skibe med en samlet kapacitet på 93.000 teu, men vægtede mere på det samlede marked, end Hanjin gør, idet det var verdens næststørste containerrederi, skriver Alphaliner.

/ritzau/FINANS

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.