Googles førerløse biler taber terræn til konkurrenterne
Selvom Google havde en fordel som first mover, må it-giganten foreløbig se sig slået af flere konkurrenter i udviklingen af selvkørende biler.
Det er ikke så nemt at udvikle selvkørende biler, som it-giganterne havde troet. I sidste uge måtte Apple genstarte en del af sit projekt Titan, der netop har til formål at lave en elektrisk selvkørende Apple-bil. Hos konkurrenten Google går det ikke meget bedre.
Google har nemlig mistet den fordel, som it-giganten havde ved at være first mover på området. Det skriver Bloomberg.
Google begyndte nemlig at udvikle selvkørende biler allerede i 2009. Længe før bilproducenter og andre seriøst overvejede at give sig i kast med teknologien.
Men da østaten Singapore i august afslørede den første selvkørende taxa, var det ikke i samarbejde med Google. Det var i stedet iværksættervirksomheden nuTonomy, som stod bag teknologien. Taxatjenesten Uber har også overhalet Google med sine forsøg med selvkørende taxaer i den amerikanske by Pittsburgh.
Armbevægelserne har ellers været store hos Google. Chris Urmson, der var robotteknologekspert og leder af projektet med selvkørende biler, har flere gange sagt, at når hans søn i 2019 var gammel nok til at køre bil, havde han ikke brug for at tage et kørekort. Chris Urmson forlod Google i august, og det er nok tvivlsomt, om hans søn slipper for at gå til en køreprøve i 2019.
Mens Google har testkørt over 2,9 mio. km på offentlige veje, tilbyder Tesla allerede delvist selvstyrende funktioner i mere end 70.000 af sine elbiler. Samtidig er Otto, en iværksættervirksomhed startet af et tidligere medlem af Googles projekt selvkørende bil, ved at udvikle et system, så lastbiler kan køre af sig selv på motorveje.
Den største hæmsko for Google er dog muligvis omfanget af de ambitioner, som it-giganten har for projektet. Formålet med Googles selvkørende biler er intet mindre end at revolutionere den måde, vi transportere os på. Softwaren i bilerne skal udvikles til at kunne håndtere alle tænkelige situationer. Hos flere af konkurrenterne er strategien en helt anden. Her handler det i stedet om gradvist at udvikle selvkørende biler.