Midt i en aktiefest: Nordeas investeringsplatform ramt af nedbrud igen
Storbanks handelsplatform igen ramt af problemer midt i intens aktiedag.
De massive IT-problemer, der har plaget Nordea og bankens kunder igennem det meste af 2016, slog til igen torsdag formiddag.
Her brød bankens handelsplatform, Nordea Investor, kortvarigt ned.
IT-kokset kommer dagen før en af årets helt store markedsbegivenheder, børsintroduktionen af Nets, og midt i markant handel efter A.P. Møller-Mærsk er kommet med sin længe ventede melding om opsplitning af forretningen.
I timen mellem 9 og 10 har der været mere handel i Mærsk-aktien end på de fleste andre dage - men Nordea-kunder har altså siddet ufrivilligt på sidelinjen.
Platformen kører nu igen, melder banken:
»På grund af en mindre teknisk fejl har vores investor-platform været ude af drift i en halv time her til morgen. Fejlen er nu rettet, og systemerne kører, som de skal. Vi er opmærksomme på, at det har været til gene for vores kunder, og det er klart utilfredsstillende. Det undskylder vi for,« skriver pressechef Martin K. Nielsen i en mail til Finans Investor. Han påpeger også, at kunder har kunne ringe ind til Nordea og dermed handle.
Nordea ønsker ikke at svare på, om problemerne - det er 10. gang i 2016, Finans nævner et større nedbrud hos Nordea - har kostet eller kan koste kunder.
At systemerne nu kører igen er dog langt fra nok til at stille alle kunder tilfredse:
»Det kostede for meget denne gang - flytter til Nordnet stille og roligt og måske mine bankforretninger til Saxo,« skriver en kunde på Facebook med henvisning til to konkurrerende handelsplatforme og fortsætter:
»Jeg forventer som minimum sikker drift af min bank!!! Og i hvert fald ikke, at de gang på gang skal koste mig ordrer og penge på den her måde.«
Nordea-systemerne har været ramt af en stribe nedbrud igennem både 2015 og 2016 - værst i januar i år, da bankens værdipapirhandelsplatform for kunderne brød ned i hele tre dage, midt i stærkt uroligt aktiemarked.