- Opdateret 25/09/2016 kl. 21:12
GN Store Nord sælger datterselskab og lancerer ny strategi
GN Store Nord sælger datterselskab for 962 mio. kr. og introducerer strategiplanen "Hear more, do more, be more".
GN Store Nords division GN Hearing har solgt datterselskabet GN Otometrics til amerikanske Natus Medical Incorporated for 145 mio. dollars (962 mio. kr.). Samtidig lancerer selskabet en ny strategiplan: "Hear more, do more, be more".
Det fremgår af en fondsbørsmeddelelse søndag aften.
I forbindelse med salget indgår GN Hearing og Natus et strategisk partnerskab om at samarbejde om fremtidig teknologi, produktudvikling og kommercialisering.
"Det strategiske partnerskab vil gavne GN Hearing og Natus, navnlig i forbindelse med den innovative Otoscan-teknologi som vil blive lanceret næste år. Jeg er desuden sikker på, at GN Otometrics og dets medarbejderne vil drage fordel af at være en del af den store Natus gruppe og af Natus’ dokumenterede evne til at integrere nye virksomheder," siger Anders Hedegaard, CEO i GN Hearing, i meddelelsen.
De 145 millioner dollars betales kontant på gældfri basis, men handlen er betinget af myndighedernes godkendelse og forventes at finde sted i slutningen af 2016.
Samtidig lancerer GN Store Nord den nye strategiplan "Hear more, do more, be more" for 2017 til 2019.
"Ved at kombinere viden fra høreapparater baseret på medico-standarder med kompetencer indenfor headsets til professionelle og forbrugere, vil GN blive unikt positioneret til at udvikle intelligente audio løsninger, der giver sine brugere mulighed for at "høre mere, gøre mere og være mere" end de nogensinde troede muligt."
De finansielle mål i planen er delt i tre.
- GN Hearing:
- Årlig organisk omsætningsvækst på 6-8 pct.
- EBITA-margin på 20-22 pct.
- GN Audio:
- Årlig organisk omsætningsvækst på 6-9 pct.
- EBITA-margin på 17-19 pct.
- GN Store Nord forventer en effektiv skatteprocent på 22 pct.