Vroom, Vroom: Ferrari giver baghjul til alt og alle
Ferrari-aktien er steget med 72 pct. siden februar, og det har gjort den berømte bilproducent 29 mia. kr. mere værd.
En Ferrari forbindes med fart og hurtig acceleration. Ser man på, hvordan Ferraris aktiekurs har bevæget sig i store dele af 2016, forstår man godt den opfattelse. For den italienske bilproducents aktie har nærmest haft mere fart på, end når en Enzo Ferrari-bil går fra 0 til 100 km i timen.
I januar havde de fleste bilaktier det svært, nøjagtigt som resten af aktiemarkedet. Ferrari var ingen undtagelse, da selskabets aktie faldt fra kurs 43 til 27,9. Siden har Ferrari-aktien dog virkelig taget revanche, og efter gårsdagens handler var aktien steget med 72 pct., siden den skrabede bunden i februar.
Det har givet Ferrari en markedsværdi på 69 mia. kr., hvilket er 29 mia. kr. mere end for otte måneder siden.
Kommentatoren Stephen Sedgwick fra det amerikanske erhvervsmedie CNBC skrev i forbindelse med Ferraris børsnotering i oktober sidste år, at hvis man købte aktier i Ferrari, ville det føles som om at »have nøgleringen til en Ferrari, selvom man faktisk ejer en Fiat«.
Stephen Sedgwick mente altså ikke, at det var værd at smide penge efter Ferrari-aktier, men han har altså foreløbigt vist sig at tage grueligt fejl.
Ferraris vilde kursridt er da også langt bedre end resten af de største bilaktier i verden. Hvis man ser på 2016, er de fleste bilaktier faldet som følge af den forfærdelige begyndelse på året. Siden februar er mange bilaktier dog igen steget, men ingen altså med samme fart som Ferrari.
Udover de bilaktier, der kan ses i ovenstående grafik, har også Toyota, Honda, Mitsubishi og Fiat Chrysler haft det hårdt i år. Selv Tesla, der gennem flere år var et børshit, er faldet markant på aktiemarkedet i 2016 med en tilbagegang på 17 pct.
Både OMX Global Auto og Stoxx Europe 600 Automobiles & Parts, der er aktieindeks for henholdsvis verdens og Europas største bilproducenter, er faldet med 10 og 15 pct. i 2016.