Karriere
0

Otte råd, der kan booste kvinders selvtillid i erhvervslivet

Erhvervsadvokat og kvindefortaler Avery Blank har samlet otte råd til kvinder, der gerne vil virke mere selvsikre på arbejdspladsen.

Erhvervsadvokat Avery Blank har otte råd til kvinder, der vil virke mere selvsikre i erhvervslivet. Grafik: Anders Thykier

Når det kommer til en succesfuld karriere, er selvtillid et nøgleparameter. Forbes har i den forbindelse allieret sig med advokat og kvindefortaler Avery Blank og samlet otte råd til kvinder, der gerne vil virke mere selvsikre i erhvervslivet.

»Vi kan lige så godt indrømme det. Vi føler os måske ikke selvsikre hele tiden,« siger Avery Blank henvendt til kvinderne. 

»Men ledere er meget bevidste om, at selvom de ikke føler sig selvsikre, er det nødt til at udvise selvtillid. Disse simple råd giver jer en mulighed for at udtrykke - og med tiden endda føle jer selvsikre,« siger hun til Forbes. 

De otte råd er samlet herunder:   

1. Få øjenkontakt

Når du taler med en kollega eller en forretningspartner, er det vigtigt, at du får øjenkontakt med dem. Kig ikke på dine omgivelser eller ned i din telefon. Kigger du modparten i øjnene, får du ham eller hende til at føle sig vigtig. Hvis de føler sig vigtige, vil de i højere grad respektere dig.

2. Giv et fast håndtryk

Ræk altid ud efter et håndtryk, uanset om det er en ny kollega eller en gammel kollega. Et fast håndtryk signalerer imødekommenhed og fokus på den, du vil tale med.

3. Ved håndtryk, placer hånden på modpartens skulder

Man kan udvise selvtillid og varme på samme tid ved kort og let at placere hånden på modpartens skulder, når man går ind i et håndtryk. Et skulderklap kan, hvis det gøres rigtigt, virke både selvsikkert og afvæbnende på modparten.

En sådan gestus kan virke grænseoverskridende, især som ung ansat eller underordnet, men hvis man vil lykkes i sin karriere, er det vigtigt, at man allerede tidligt begynder at opføre sig som den leder, man gerne vil være i fremtiden. Manøvren skal dog ikke overtænkes. Et hurtigt og blidt klap på skulderen virker selvsikkert - ikke som et forsøg på at intimidere modparten.

4. Ret dig op!

Taler du foran en større mængde mennesker eller blot en enkelt person, så husk at ret ryggen. Lad vær med hvile dig på et podium eller læne dig op ad væggen. Ret dig op. Det viser, at du er engageret og investeret i diskussionen og ikke bare er en passiv deltager.

5. Hold begge fødder på jorden

Når du taler med en eller flere personer, er det vigtigt, at du bogstaveligt talt har begge dine fødder solidt plantet på jorden. Hvis du krydser dine ben eller skifter vægten fra det ene ben til det andet, fremstår du nervøs og usikker. 

6. Bred armene ud og gestikuler

Jo mere plads i rummet, du optager, desto mere selvsikker virker du, beretter Avery Blank. Vær ikke bange for at stå med åbne arme eller gestikulere med dine hænder eller fylde lidt ved bordet i mødelokalet. Gør dig selv bemærket, men sørg for ikke at gestikulere ukontrolleret. Bevæger du armene for meget eller for hurtigt, bliver det hurtigt kaotisk og i værste fald komisk.

7. Brug ikke armene som skjold

Rigtig mange står ubevidst med armene over kors. Lad vær! Hvis du dækker eller afskærmer din krop kan det virke som et tegn på nervøsitet og passivitet. Korslagte arme kan også virke konfrontatorisk og gøre andre ubehageligt til mode. Forsøg at hav åbne håndflader, hvis du står på en scene, armene i mavehøjde, hvis du taler med én-til-én, eller synligt, hvis du sidder ved et mødebord.

8. Sid med ved bordet

Facebook-chefen Sheryl Sandberg har tidligere udtalt, at hun ofte ser kvinder sidde på de overflødige stole ind mod væggen i bunden af et mødelokale - langt væk fra, hvor det hele foregår. Sæt dig ved bordet, ellers bliver du hverken set eller hørt under mødet. »Hvis du ikke får en stol ved bordet, så tag en klapstol med,« som Shirley Chisholm, den første afroamerikanske kvinde, der blev valgt til den amerikanske kongres, engang har sagt.

BRANCHENYT
Læs også