Glem alt om din chef: Seks råd til at blive en bedre ansat
Der findes spandevis af ledelseslitteratur, men hvad vil det egentlig sige at være en god medarbejder?
Min chef lytter aldrig, og så får han i øvrigt for meget i løn - han burde tage sig et lederkursus!
Du er sikkert ikke den eneste, der har hørt den slags henover frokostbordet i kantinen, du har måske endda selv været afsenderen. Men hvad nu, hvis det var dig som ansat, der skulle tage dig sammen?
Forbes.com har i samarbejde med motivationsekspert Ashira Prossack listet seks råd til at blive en bedre ansat.
1. Forbliv koncentreret
Der er distraktioner overalt. Det kan være små distraktioner som mail-notifikationer, sms'er og Facebook-beskeder eller store distraktioner som nye projekter og hastemøder. Andre gange er det måske en snakkende kollega.
Find ud af, hvilke distraktioner, der er de største syndere, når det kommer til at bryde din koncentration. Hav f.eks. en notesblok ved hånden og noter, hver gang du taber koncentrationen og hvorfor. Efter et stykke tid begynder et mønster at dukke op - herfra kan du begynde at ændre dine vaner.
2. Lær at prioritere
Du er ofte ved at drukne i arbejdsgaver, der alle sammen synes vigtige. Tricket er at lære at prioritere, og det kan du gøre med hjælp fra f.eks. et Excel-ark eller en notesblok.
Kategoriser opgaver efter deadline, omfang eller noget tredje, der hjælper dig til at få et overblik. Det kan virke som en omfattende og tidskrævende opgave i starten, men gør du det på daglig eller ugentlig basis, bliver det hurtigt rutine.
Det sikrer, at du altid klarer de vigtigste opgaver først, fortæller Ashira Prossack.
3. Vær respektfuld
Respekt er en vigtig faktor på enhver arbejdsplads. Du skal respektere dig selv og andre. Den bedste måde at øve respekt på er at være tolerant overfor andre.
Konflikter kan opstå ud fra et simpelt vredesudbrud og kan skabe dårlig stemning blandt kolleger. Respekter, at folk har forskellige meninger og gør det til en vane, at starte en diskussion frem for et skænderi. Så vinder du også dine kollegers respekt.
4. Lær mere
Den bedste måde at blive en god medarbejder på er ved at fokusere på personlig udvikling, siger Ashira Prossack. Er du nyansat eller bliver du forfremmet, er du helt naturligt sulten efter at udvikle dig.
Sidenhen er der dog risiko for, at du blive for komfortabel og selvtilfreds i dit arbejde, hvor lysten til at lære nyt tilsvarende daler. Ikke alene vil læring hjælpe dig til at avancere i din karriere, det vil også gøre dit arbejde mere interessant.
5. Brug mindre tid foran skærmen
På de fleste arbejdspladser er den primære kommunikationsmetode i dag virtuel. Hvornår gik du sidste gang over til en kollega for at stille dem et spørgsmål?
Det er normalt lettere at e-maile dem, så du kan fortsætte med flere opgaver og ikke forstyrre dit arbejde med snak, men ifølge virksomheden Launch Workplaces er der mange fordele ved at tale med nogen ansigt til ansigt.
En virkelig samtale kan reducere vores beslutningstid, tilskynde til samarbejde og ikke mindst reducere stress, da man får en kort pause fra det koncentrerede skærmarbejde.
6. Vær engageret
Det er nemt nok blot at møde ind og levere den minimumsindsats, der forventes. Men i sidste ende er det ikke tilfredsstillende - hverken for dig eller arbejdspladsen. Forpligt dig i stedet fuldt ud i dit arbejde, lyder rådet fra Ashira Prossack.
Du vil øjeblikkelig føle dig mere forbundet med dine opgaver, din produktivitet vil stige og dermed også din succes. Prossack erkender, at det kan være svært at være 100 pct. engageret hele tiden, men at det altid vil være umagen værd.
Det handler altid om at være den bedst tænkelige medarbejder, »uanset om du vil skille sig ud som en leder, tage mere ansvar eller rykke op på karrierestigen,« konstaterer Ashira Prossack.