Karriere
0

Brandingekspert har en klar besked til skandaleramte Olesen

Den danske golfspiller Thorbjørn Olesen, der skal i retten i London tiltalt for seksuelt overgreb og vold, er nødt til snart at stille sig frem og forklare sig, opfordrer brandingekspert.

Thorbjørn Olesen skal om to uger møde op i retten i London tiltalt efter flere optrin om bord på et fly fra USA til England. Foto: Peter Cziborra/Ritzau Scanpix Thorbjørn Olesen i aktion under Made in Denmark i 2017. Foto: René Schütze

Thorbjørn Olesen skal snart åbne munden og tage ansvar for sine handlinger.

Sådan lyder den klare opfordring fra brandingekspert Kenneth Cortsen som følge af, at den danske golfstjerne er blevet tiltalt for at have begået seksuelt overgreb og vold om bord på et fly fra USA til England.

Siden den 29-årige Olesen blev arresteret den 29. juli i London-lufthavnen Heathrow, har han været tavs, men nu er han nødt til at forklare sig for at beskytte sit brand, mener Kenneth Cortsen, der er sportsøkonom på University College Nordjylland.

»Golfsporten har en speciel klang. Det er en gentlemansport, der er forbundet med stor virksomhedsappel. Derfor er det endnu vigtigere at, han går ud i offentligheden og tager ansvar og dermed minimerer de negative konsekvenser.«

Han opfordrer med andre ord Thorbjørn Olesen til straks at undskylde overfor omverdenen.

»For brandet Thorbjørn Olesen er det en negativ situation, som han er nødt til at forholde sig til. Der er behov for damage control. Som elitesportsudøver er der et massivt fokus. Mange fans ser op til en, og sponsorer køber ind på et brand, som bestemt ikke er associeret med den slags – og slet ikke i golfsporten.«

Da amerikanske Tiger Woods i 2009 røg ind i en voldsom nedtur på grund af en sexskandale, der tvang ham til at tage en pause fra golfsporten, blev han af flere store internationale virksomheder droppet som frontfigur. Det gjaldt bl.a. Nike, Gillette og Gatorade.

Men Woods formåede at vende tilbage til toppen, og i 2013 kunne man på sociale medier se en Nike-reklame med et foto af Tiger Woods efterfulgt af teksten: »Winning takes care of everything«.

En kontroversiel reklame, ja, men den har en sandhed i sig, siger Kenneth Cortsen.

»Thorbjørn Olesen er stadig aktiv og har forhåbentlig mange positive år foran sig på golfbanen. Han skal lukke situationen ned og ændre fokus til spillet, for det hjælper at komme ud på banen og få sportslig succes. Det har vi også set med Nicklas Bendtner. Sportslig succes skaber positive overskrifter.«

Olesen skal møde op ved Uxbridge Magistrates’ Court i London den 21. august. Efter planen er hans kommende turnering Scandinavian Invitation, der afvikles i Gøteborg i Sverige fra den 22. august.

BRANCHENYT
Læs også