Karriere

Markedsføring afløser nytænkning og effektivisering som motor for vækst

I mange virksomheder var de første år efter 2008 præget af effektiviseringer, der banede vej for et overskud til at investere i øget innovation. Vil man fortsat øge virksomhedens vækst, skal de nye produkter nu gøres mere salgbare.

Koncernchef i Grundfos Mads Nipper er et eksempel på, at erfaring med markedsføring bliver mere væsentligt. Foto: Joachim Ladefoged

Analyse - En ny strategisk tendens banker på dansk erhvervslivs hoveddør. Den vil gerne booke møder med direktionen og med salgs- og marketingcheferne. For nu skal der zoomes ind på de kommercielle aspekter af virksomhedsledelse. Ellers kan man meget vel gå glip af vækst i de kommende år.

I tiden efter finanskrisen ordinerede virksomhedsdoktoren slankekur og begrænsning af spild. Der skulle rettes op på en sløj produktivitet, og det blev der så mange steder, at 2010 med en stigning på 6,7 pct. bød på den højeste vækst i arbejdsproduktivitet (bruttonationalprodukt per arbejdstime i det private erhvervsliv) i Danmark siden 1994...

Læs også
Top job