Karriere

Små personalegoder som kaffe, frugt og julegaver gør medarbejderne mest tilfredse

Virksomhederne kan gøre medarbejderne glade for få penge: De mest populære frynsegoder er også de billigste.

Artiklens øverste billede
Kaffe og andre ofte benyttede personalegoder er de mest populære, viser en stor undersøgelse. Foto: Finans

Den gennemsnitlige danske lønmodtager lader sig helst forkæle med de mere simple glæder i arbejdslivet. Hvis ledelsen vil forkæle medarbejderne, behøver den således ikke at foretage store udskrivninger til motionsrum, tv-licens og sponsorbilletter til f.eks. koncerter.

En rundspørge blandt 2.086 personer i offentlige eller private job gennemført af Epinion for Deloitte har kortlagt 39 forskellige personalegoder. De fem mest populære var hverken dyre løsninger som en sundhedsforsikring eller en firmabil, men derimod fri kaffe og the, frugtordning, julegave og arbejdsbeklædning. Kun en enkelt dyr løsning, betalt pc, sneg sig ind mellem de mest eftertragtede ønsker om fryns.

»Mange virksomheder er blevet mere opmærksomme på at give medarbejderne frugt og forskellige typer kaffe at vælge blandt. Det, tror jeg, spiller ind på arbejdsglæde og trivsel i det daglige, da man som medarbejder tager de små ting som et udtryk for, at ledelsen anerkender en og værdsætter en. Sundhedsforsikringer er heldigvis ikke noget, man har brug for hver dag, men når man har brug for en hurtig sygdomsbehandling, er jeg meget sikker på, at man er glad for, at man har en sundhedsforsikring,« siger Kim Møller Laursen, analysechef i Lederne.

Statsautoriseret revisor i Deloitte Niels Sonne vurderer ligeledes, at medarbejdere har mere tendens til at sætte pris på noget, som de oplever glæden ved i hverdagen.

»Nogle gange glemmer medarbejderne, at de har et gode. En sundhedsforsikring er et knaldgodt personalegode, da den ville koste en bondegård at tegne privat. Der begår nogle virksomheder den fejl, at de ikke synliggør en sådan forsikring nok. Man kunne gøre medarbejderne opmærksomme på, at de får en dækning, der ville være svær at tegne som privatperson,« siger han.

Ifølge Niels Sonne er motionsordninger et af de økonomisk tunge frynsegoder, som ledelsen ikke får nok ud af at stille til rådighed for medarbejderne. Et flertal af respondenterne i Deloittes og Epinions undersøgelse svarer, at der er en motionsordning så som et motionsrum eller et betalt sportskontingent i virksomheden, men at de ikke benytter det.

Niels Sonne vurderer, at sundhedstjek kunne være et sted at se, hvis man som ledelse vil spare på frynsegoderne. 40 pct. af de adspurgte får stillet et sådant til rådighed, men halvdelen af dem bruger det ikke.

»Noget af det værste, ledelsen kan spare på, er julegaven. Den er så billig i forhold til andre slags goder og værdsættes så meget,« siger Niels Sonne.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.