Gammel forside LIVE

Udenlandske hænder skal bygge Femern-forbindelsen

15 virksomheder fra fem lande skal bygge på Femern-forbindelsen. Tre danske selskaber involveret.

Artiklens øverste billede
Det bliver primært udenlandske virksomheder, der skal have fingrene i jorden, når Femern-forbindelsen skal bygges.

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt bliver langt overvejende bygget af udenlandske hænder. Det fremgår af en meddelelse, som Femern A/S har udsendt.

To internationale konsortier skal stå for byggeriet med aarhusianske Aarsleff som eneste danske entreprenør. Cowi og Sweco Danmark vil fungere som rådgivere for konsortierne.

Aarsleff er en del af Femern Link Contractors, der bliver vindende konsortium på sænketunnel og tunnelfabrikken samt en kontrakt på portaler og ramper. Aarsleff er sammen med virksomheder fra Frankrig, Belgien, Tyskland og Holland. Ingeniørvirksomheden Cowi er rådgiver.

Forligskredsen bag Femern-forbindelsen godkendte endeligt den faste forbindelse fredag formiddag. Samtidig gav politikerne Femern A/S mandat til at udpege de foretrukne bydere på de store tunnelkontrakter. 

»Vi glæder os over, at vi er havnet blandt konsortierne. Det er en forløsning efter to til tre års forarbejde. Men det får ikke betydning får vores aktiviteter, før de fysiske arbejder starter op,« siger adm. direktør i Aarsleff, Ebbe Iversen.  

Femern forventer at underskrive de betingede kontrakter senest i maj 2016. Betingede kontrakter betyder, at der underskrives en endelig og bindende anlægskontrakt med de vindende entreprenører. Parterne skal dog vente på en tysk byggetilladelse, hvilket er forbindelsens kritiske punkt.

Hvis turbulensen om den tyske miljøgodkendelse ender med at spænde ben for Femern-forbindelsen, kan de danske politikere inden 2020 vælge at droppe projektet mod at give entreprenørerne en kompensation på omkring 300 mio. kr. for den forgæves ventetid.

Kontrakterne løber frem til medio 2019 med mulighed for genforhandling på det tidspunkt, oplyser Femern.

Det andet konsortium består af to tyske og to hollandske selskaber med Sweco Danmark som rådgiver. De vinder kontrakter på gravearbejdet, oplyser Femern.

Femern A/S udbød i 2013 fire hovedkontrakter. Ni konsortier med deltagende virksomheder fra otte lande blev oprindeligt prækvalificeret.

Den kommende tunnelfabrik i Rødbyhavn bliver den største byggeplads.

Ifølge Finans oplysninger har det været et centralt element i forhandlingerne om at reducere anlægsudgifterne, at netop den fabrik bliver nedskaleret, så produktionen tager længere tid.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.