Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Ekspert: Fransk forbud mod arbejdsmails uden for kontortid er ikke vejen frem

Selvom det er »fristende« at lovgive imod mails fra chefen i fritiden, så er det andre tiltag, der skal til for at komme arbejdsrelateret stress til livs, vurderer ekspert.

Op til 15 pct. af befolkningen føler sig ofte stressede. Blandt de grupper, der er særligt udsatte, er psykologer, læger og undervisere.

E-mails fra chefen, der tikker ind midt om natten, kan snart blive fortid i Frankrig.

Den franske regering har planer om at vedtage en omdiskuteret arbejdsreform, der bl.a. vil gøre det ulovligt for firmaer med flere end 50 ansatte at sende e-mails til medarbejdere uden for arbejdstiden.

Stress er - ligesom herhjemme - et stigende problem i landet, og den nye lov er netop et forsøg fra regeringens side på at komme arbejdsrelateret stress til livs. Det oplyser BBC.

Ifølge erhvervspsykolog og stressekspert Majken Matzau, der afholder stressmanagementkurser for virksomheder, er den franske metode ikke nødvendigvis smart.

»Jeg kommer ud til så mange virksomheder, hvor medarbejderne netop siger, at chefen sender mails til dem kl. 01 om natten og forventer, at der er svar næste morgen. Det er selvfølgelig en uskik, men derfra og så til at lovgive omkring det, er der virkelig langt,« siger hun og forklarer:

»Man får jo ikke stress af at arbejde mange timer. Man får stress af, at man har en opgave, der kræver for meget i forhold til det, som man kan overkomme. Ved at reducere arbejdstiden til kun at være mellem klokken 9 og 16, skaber man bare mere stress - i hvert fald til at starte med - fordi man på den måde bliver mere ufleksibel og har færre timer at løse opgaverne på.«

»Det at lave en så rigid styring på, hvornår man må kommunikere... Jeg kan slet ikke se, at det kan være en løsning,« tilføjer hun.

I stedet mener Majken Matzau at det er nødvendigt at se på en bred vifte af faktorer, hvis man skal komme arbejdsrelateret stress til livs.

»I vidensvirksomheder, hvor man typisk døjer meget med stress, er det især uklarhed omkring roller, ansvar og opgaver i organisationen, der fører til stress. Uklarheden opstår ofte på grund af forandringsprocesser, som mange virksomheder hele tiden gennemgår,« siger hun.

Ifølge Majken Matzau er det »fint nok«, at man udvikler sig og lærer noget nyt af at udføre sine opgaver. Men problemet opstår, når opgaverne simpelthen er for vanskelige i forhold til ens kompetencer.

»Jeg arbejder med nogle projektledere i øjeblikket for en af de store danske koncerner, og de brænder sammen på stribe, fordi de ikke er erfarne og kompetente nok til at håndtere de store it-projekter, som de er blevet sat i spidsen for,« forklarer hun og påpeger, at stress også er et stort problem for internationale virksomheder, hvor medarbejderne fysisk sidder forskellige steder i verden, fordi den fysiske afstand og dårlig kommunikation ofte fører uklar ledelse og referencelinjer.

»Derfor er det på ingen måde en løsning "bare" at lave regler for, hvornår man må sende arbejdsmails. Det er meget fristende at tro, at det er en løsning, når man først ser tiltaget, men det er det ikke. Stressen har nogle helt andre årsager, og det er årsagerne, der skal håndteres,« siger hun og tilføjer:

»Smartphonen er ikke en årsag til stress. Når vi bruger den meget, er det et sympton på, at vi har stress. Så vi får ikke mindre stress, hvis vi fjerner smartphones fra alle mennesker, for det er stadig de samme opgaver, der skal løses.«

Ifølge tal fra Statens Institut for Folkesundhed er 35.000 hver dag sygemeldt på grund af stress, og 10 til 12 pct. af befolkningen har symptomer på alvorlig stress hver dag. Stress er et stigende folkesundhedsproblem, fastslår instituttet.

BRANCHENYT
Læs også