Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

BREAKING

Toyotas aktier falder efter Trump-trussel på Twitter

Donald Trump truer Toyota med høje afgifter, hvis bilproducenten bygger en ny fabrik i Mexico.

Toyota har allerede en fabrik i den mexicanske stat Baja California. Foto: AP/Kyodo News

Bilproducenten Toyotas aktier falder, efter at den nyvalgte præsident i USA, Donald Trump, har truet selskabet med told og høje afgifter.

Trump har i et tweet vendt sin vrede mod Toyota, fordi den japanske bilproducent vil åbne en ny bilfabrik i Mexico.

Den kommende præsident, som tiltræder 20. januar, har i sin valgkampagne lovet, at han vil skaffe arbejdspladser tilbage til USA.

- Toyota Motor vil bygge en ny fabrik i BAJA, Mexico, for at bygge Corolla-biler til USA. Glem det! Byg en fabrik i USA eller betal høj grænseskat, skrev han.

Donald Trump har formentlig misforstået, hvor Toyota vil åbne den nye fabrik.

Bilproducenten har allerede en fabrik i den mexicanske stat Baja California, der grænser op til USA. Toyota har meldt ud, at planen er at bygge en ny fabrik i en anden region i Mexico, som forventes at begynde produktionen i 2019.

Trump har også harceleret mod andre bilproducenter.

Tirsdag meddelte Ford, at selskabet dropper at bygge en ny fabrik i Mexico til 11,5 milliarder kroner. I stedet vil Ford investere fem milliarder kroner i at udvide en eksisterende fabrik i den amerikanske stat Michigan.

Meldingen kom blot få timer efter, at den nyvalgte præsident truede med at indføre en "en høj grænseskat" for General Motors Corporation, som producerer nogle af bilkoncernens Chevrolet Cruze-biler i Mexico.

- General Motors sender mexicansk fremstillede modeller af Chevy Cruze over grænsen til amerikanske bilforhandlere. Få dem fremstillet i USA eller betal en høj grænseskat, hed det i et tweet fra Trump.

General Motors Corporation, der er USA's største bilproducent efterfulgt af Ford, har forsvaret sin strategi ved at henvise til, at bilerne fra Mexico er til globale kunder og ikke for det amerikanske marked.

Læs også