Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Har du lagt den sidste CD under juletræet?

Den digitale musik buldrer frem på bekostning af de fysiske musikudgivelser.

Mere end fire-femtedele af al musiksalg foregår digitalt.

Det er ikke nyt, at alverdens forbrugere i stigende grad rykker fra de fysiske eksemplarer til de digitale dittoer.

Men hastigheden er bemærkselsværdig.

Nye tal fra de danske musikselskabers brancheorganisation, IFPI, viser at 82 pct. af selskabernes omsætning i første halvår blev hentet fra salg af musik via digitale kilder.

Flest indtægter blev hentet via streamingtjenester som eksempelvis Spotify. Det var også tilfældet i samme periode i 2013, men det er værd at lægge mærke til streaming-musikkens fremgang på imponerende 44 pct. til en omsætning på 117 mio. kr.

"Ser vi to år tilbage udgjorde streaming blot 24 pct. af markedet. I dag tegner streaming sig for 63 pct. Det siger alt om, hvor afgørende omstillingsparathed og fokus på forbrugernes behov er i en branche som vores," siger direktør i IFPI Jakob Plesner Mathiasen i en pressemeddelelse.

Til sammenligning tegnede indtægter fra download sig for 19 pct., mens det fysiske salg, som omfatter både cd'er og vinylplader, står for 18 pct. Det svarer til en tilbagegang på henholdsvis 31 pct. og 33 pct. over det seneste år.

Så sent som i 2012 var både download og det fysiske salg større end streaming-salget, men salgskurverne er altså tippet voldsomt i retning af sidstnævnte.

"Danskerne er i gang med at tage nye lovlige musiktjenester til sig. Det betyder samtidig også, at de i stigende grad vælger andre formater fra. Det er jo ganske logisk, hvis man ser tingene fra forbrugernes perspektiv," siger Jakob Plesner Mathiasen.

På trods af tilbagegangen i de mere klassiske medier, så kan branchen som helhed dog glæde sig over, at omsætningen er steget med 2 pct. i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor.

Selskaberne solgte i første år musik for sammenlagt 185,4 mio. kr. Det er omtrent 4 mio. kr. mere end samme periode i fjor.

Det hører i øvrigt med til historien, at tallene kan forskyde sig i løbet af andet halvår, der indeholder det væsentlige julesalg.

Omsætning for IFPI's medlemmer 1. halvår 2013-2014

(mio. kr.)1. halvår 20131. halvår 2014Vækst
Fysisk48.333,5-31 pct.
Streaming81,0117,044 pct.
Download52,234,9-33 pct
Total181,5185,42 pct.
BRANCHENYT
Læs også