Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

60 nye Lidl-butikker kan være på vej

Kampen om discountkunderne ser ud til at blive hårdere end hidtil ventet.

Lidl har fjernet slik og andre søde sager fra dele af kasseområdet. Foto: Lidl

Den tyske discountkæmpe Lidl er med et nyopført lager til 350 mio. kr. på Sjælland klar til at sætte turbo på væksten.

Selskabet, der værner om sine salgsmæssige præstationer og sin økonomi, råder i dag over 94 butikker i Danmark, men det tal kan meget vel vokse til 150 af slagsen i de kommende år.

"Med det nye lager har vi fordoblet kapaciteten af varer, så det kan vi også gøre på butikssiden. Men når jeg ser realistisk på, så vil det måske dreje sig om, at vi skal have 150 butikker i Danmark," siger adm. direktør i Lidl Finn Tang til epn.dk.

Han peger på, at det vil svare nogenlunde til den størrelse, som Lidl har på sammenlignelige markeder som det finske og det svenske.

"Vi kan se på forskellige undersøgelser, at vi har de tredjemest tilfredse kunder. Det er for os et bevis på, at når vi får kunder i butikken, så får de en god oplevelse. Så er det vores opgave at skabe flere butikker og få flere kunder i de eksisterende butikker," siger Finn Tang.

Hvis man har tænkt sig den satsning i Lidl, så vil det helt naturligt være noget, der udfordrer de andre i markedet.

Partner og leder af branchegruppen detailhandel hos Deloitte Mie Stryg-Madsen

Lidl-kæden, der samlet tæller mere end 10.000 butikker i mere end 20 lande, kom til Danmark i 2005. Selvom kæden siden dengang har haft vokseværk, så er den fortsat blot en lille spiller på et marked, der er domineret af detailkæmper som Dansk Supermarked og Coop.

Det er dog ikke ensbetydende med, at succesen er udeblevet.

"Det bedste, jeg kan sige, er, at hvis vi havde en dårlig forretning i Danmark, så havde vi næppe investeret 350 mio. kr. i en udvidelse, og vi ville ikke have lyst til at bygge flere butikker," siger Finn Tang.

Han ser først og fremmest potentiale i København og Nordsjælland, hvor der er færrest butikker i forhold til kundegrundlaget.

"Men det nye lager i Køge frigør også plads på lageret i Kolding, så vi kan udvide i Jylland og på Fyn. Så i bund og grund er det i hele Danmark, at vi ekspanderer," siger Finn Tang.

Dermed bliver der fløjtet op til intens kamp om kunderne i den danske detailbranche, hvor konkurrencen allerede er særdeles hård.

Hvis Lidl skal have kunder i butikkerne, så skal de hente dem hos konkurrenterne.

"Den danske detailbranche er allerede i dag kendetegnet ved, at der er rigtig mange butikskvadratmeter pr. kunde. Så hvis man har tænkt sig den satsning i Lidl, så vil det helt naturligt være noget, der udfordrer de andre i markedet," siger partner og leder af branchegruppen detailhandel hos Deloitte Mie Stryg-Madsen.

I den tyske detailkæde peger man blandt andet på, at det er kædens unikke varesammensætning, der skal trække kunder i butikken. Eksempelvis kan man i Lidl få cola og juice, som ikke kan købes andre steder.

Direktøren peger ligeledes på muligheden for at købe friskbagt brød og opfindelsen af en såkaldt sund betalingskasse, hvor slikket er byttet ud med frugt og grønt, som eksempler på lokkemidler hos kæden.

I Deloitte tvivler man dog på effekten. Dels er brødkonceptet allerede kopieret af flere andre kæder, og dels er der primært to ting, der tæller for disountkunderne.

"Lidl er en discountkæde, og der er det foruden den rette beliggenhed vigtigt at have den rigtige pris. Det er helt afgørende," siger Mie Stryg-Madsen.

BRANCHENYT
Læs også