Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Legoland ruster sig til en snarlig kinesisk invasion

Vokseværk: Legoland-ejeren, Merlin Entertainments, har haft en stærk sommersæson, hvor især Legoland-parkerne trækker væksten. Merlinchefen har blod på tanden og mener nok, at der kan være plads til op til fem Legolande i Kina.

Merlin Entertainments vil gerne åbne et Legoland hvert tredje år, men også gerne hurtigere. Arkivfoto: Finn Frandsen

En Lego-film, der fik det til at regne tungt med popcorn og licens- og billetindtægter på især det amerikanske marked, er i den grad ikke gået upåagtet hen i de forskellige Legolande kloden rundt.

Et tydeligt stigende antal besøgende har øget omsætningen med omkring 15 pct., viser de seneste nøgletal fra Merlin Entertainments, den britiske forlystelseskoncern, der ejer bl.a. Legoland.

Det er ikke et egentligt regnskab, men snarere en statusopgørelse efter afslutningen på den altafgørende sommersæson.

Men det er nok til at booste selvtilliden i ledelsen og få den til at lufte betydelige ambitioner for de kommende år.

Der er nu seks store Legoland-parker, og planen er at åbne mindst én ny hvert tredje år.

»Vi fokuserer på Asien, hvor vi mener, at der er plads til et Legoland i Korea og op til tre, måske fem, i Kina, og der er plads til flere i Nordamerika. Det er de umiddelbare tanker,« siger Nick Varney, adm. direktør i Merlin Entertainments.

Det lyder måske beskedent, men i betragtning af at det typisk koster mindst 300 mio. dollars eller omkring 1,7 mia. kr. at lave et Legoland, er det betydelige investeringer, der venter.

Selvfinansiering

»Vi vil gerne åbne et Legoland hvert tredje år, men hvis vi kan gøre det hurtigere, vil vi gerne det. Med den indtjening, vi har nu, mener vi, at vi løbende selv kan finansiere det uden at skulle hente kapital,« siger Nick Varney.

Legoland har i 2014 bidraget med den største vækstrate på 13,8 pct. i ren organisk vækst i omsætning. Til sammenligning er omsætningen i Merlin Entertainments’ mindre forlystelsessteder vokset med 3,2 pct. og med 4,2 pct. i de andre større temaparker.

Der er nu seks Legolande – det nyeste er i Malaysia. I 2016 åbner et i Dubai og året efter et nyt i Japan.

Derudover åbner Merlin Entertainments seks-syv såkaldte Midway Attractions hvert år, som er forlystelsessteder, man besøger i nogle timer uden at overnatte.

Omsætningen i Legolandene har i 2014 været stærkt præget af Lego-filmen – ikke mindst i USA, hvor hele settet fra filmen blev sat op i Legoland i Californien og tiltrak betydeligt flere besøgende.

Fakta
En kurv af mærker
  • Merlin er verdens næststørste forlystelseskoncern efter Disney.
  • Ud over de store Legoland-parker har koncernen en række andre ”mærker”.
  • Midway Attractions dækker bl.a. over Madame Tussauds, The Eye, Sea Life, The Dungeons og mindre Legoland Discovery-centre.
  • De store Resort Theme Parks tæller Alton Towers, Chessington, Gardaland, Heide Park, Thorpe Park og Warwick Castle.

»Filmen har trukket øget omsætning i både Legoland-parkerne og i salget af Lego. Det er vi selvfølgelig meget tilfredse med, og vi er glade for at høre, at der er flere Lego-film på vej,« siger Nick Varney.

Han vil ikke gøre op, om det mest er Legoland, der har gavn af Lego-varemærket, eller om det er salget af Legoklodser, der får medvind af Legoland-parkerne.

»Det er både og. Vi kunne jo klart mærke Lego-filmen. Men der er heller ingen tvivl om, at Lego og Kirkbi (som ejer 75 pct. af Lego og 30 pct. af Merlin, red.) ser en værdi i Legoland, fordi det skaber opmærksomhed om varemærket Lego. Fire af de syv største individuelle Legosalgssteder ligger i Legolande rundt om i verden. Og da vi åbnede Legoland i Malaysia, fordobledes salget af Legos produkter, så der er symbiose,« siger Nick Varney.

Aktien kan stige mere

Merlin Entertainments blev børsnoteret for omkring et år siden, og aktien debuterede i en pris på 3,15 pund.

Efter statusopgørelsen torsdag steg aktien et par procent og ligger nu omkring 3,5 pund. Men analytikerne mener fortsat, at den er for billig.

»Og hvis Merlin accelererer udrulningen af nye Midway-forlystelser, åbner et nyt Legoland eller gennemfører opkøb, vil der være endnu mere mulighed for vækst end i vores prognose,« skriver analytikerne fra J.P Morgan Cazenove. De tror, at aktien kan nå en kurs på 4,35 pund.

Læs også