Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hvem er bedst til service i Danmark?

Tekstilfirma tager førstepladsen foran lufthavn.

Kundeservice-medarbejder i TDC. Foto: TDC/Uffe Weng

Tekstilvirksomheden Georg Jensen Damask i Kolding er Danmarks bedste servicevirksomhed.

Det fremgår af den omfattende kundeanalyse Customer Centric Survey, som kommunikationshuset Brandhouse står bag for andet år i træk.

Analysen udpeger, hvilke firmaer der er bedst til kunder blandt Danmarks førende service- og retailvirksomheder.

Firmaer kan få en score fra 1 til 100. I dette års udgave af analysen er to nye virksomheder strøget ind på første- og andenpladsen.

Placering Firma Score Score sidste år
1. Georg Jensen Damask 76 Ny på listen
2. Aalborg Lufthavn 75 Ny på listen
3. Irma 70 71
4. Arbejdernes landsbank 68 66
4. Rema 1000 68 68
4. SticksNsush 68 Ny på listen
7. Hi-Fi klubben 67 67
8. nicehair.dk 66 Ny på listen
9. Lidl 65 63
9. Toyota 65 60

Se den komplette top-25 liste her (åbner i nyt vindue).


Undersøgelsen er lavet i 39 brancher og blandt 228 af landets største service- og retailvirksomheder. 18.000 danskere er blevet spurgt og omfatter 75.000 kundesituationer.

Af undersøgelsen fremgår det, at kun 2 ud af 10 kunder, som har haft en dårlig oplevelse, vil handle samme sted igen.

På samme tid viser det sig, at nye kunder har dårligere kundeoplevelser end eksisterende kunder. Den gennemsnitlige score for eksisterende kunder er 65, hvor nye kunder i gennemsnit giver oplevelserne en score på 43.

40 pct. af forbrugerene har "tætte relationer til dem, de handler hos". Det betyder, at kunderne abonnerer på nyhedsbreve, bruger virksomhedens app, er med i en kundeklub, logger ind som kunde, har fordelskort eller følger en virksomhed på de sociale medier.

Undersøgelsen viser, at de kunder, som har en aktiv tilknytning til virksomheden, i langt større grad vender tilbage og køber mere. 24 pct. flere med tilknytning til en virksomhed vender tilbage i forhold til kunder, som ingen tilknytning har til virksomheden. 

Læs også