Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Lån til studerende kan give overskud

Det kan være en god forretning for staten at hjælpe studerende i gang med en ny virksomhed.

»Der er ingen tvivl om, at vi herhjemme har været for dårlige til at justere vores uddannelser efter, hvad erhvervslivet efterspørger,« siger Jannik Schack, politisk chef i tænketanken DEA, der beskæftiger sig med uddannelse og forskning. Foto: Gregers Tycho

Hvis staten vælger at yde et såkaldt iværksætterlån til studerende, kan det hurtigt blive en god forretning for selvsamme statskasse, der står for lånene.

Det viser en analyse som a-kassen for selvstændige, Ase, har fået analysehuset DAMVAD til at foretage.

Iværksætterlånene - som Ase forestiller sig ordningen - skal gives i samme system, som allerede administrerer SU og SU-lån.

Hvad er iværksætterlån?

Idé fra Ase, som skal få flere studerende til at stifte virksomhed, mens de fortsat studerer.

Tanken er, at studerende skal kunne søge om iværksætterlån til at stifte egen virksomhed. Lånet skal udbetales månedligt og svare til et SU-slutlån på 7.706 kr. (2014-niveau) Lånet skal betales tilbage efter gældende regler for tilbagebetaling af SU-lån.

Låneansøgning skal indeholde en forretningsplan for den virksomhed, den studerende ønsker at oprette. Forretningsplanen godkendes af uddannelsesinstitutionen. Et af godkendelseskravene er, at det skal være realistisk, at virksomheden kan være levedygtig eller formår at tiltrække investorer inden 12 måneder.

Låntager skal i låneperioden modtage vejledning i redskaber inden for iværksætteri og forretningsudvikling. Vejledning kan ske gennem uddannelsesinstitutionen, men kan også inkludere deltagelse i kurser afholdt i det almindelige erhvervsfremmesystem.

Kilde: Ase

Lånene skal motivere unge til at starte virksomhed allerede under studiet. Og ifølge Ase skal der blot 50 iværksættere til, før ordningen bliver selvfinansierende.

"En af analysens konklusioner er, at hvis regeringen vælger at gennemføre Ases idé om et særligt iværksætterlån til studerende, så skal blot 50 dimittender, som ellers var havnet i ledighed, få succes med det, før alle omkostninger er dækket. Herefter vil modellen give staten overskud", skriver chef for Politik & Kommunikation i Ase, Thomas Telving.

Skulle flere studerende få succes vil staten tjene penge på lånene, mens det bliver en underskudsforretning, hvis succesraten er under 50.

Ase har tidligere lavet en undersøgelse blandt universitetsstuderende, der viser, at knap halvdelen af de studerende finder det sandsynligt, at de inden for en femårig periode vil starte egen virksomhed. Det er dog langt færre, der fører den ambition ud i livet.

"Der er et kæmpe samfundsmæssigt behov for flere iværksættere, mens der ikke mindst på akademikerområdet også er en meget høj ledighed. Iværksætterlånet skubber i den rigtige retning på begge fronter, og vores beregning viser, at det ville være synd at lade det ligge på tegnebrættet", skriver Thomas Telving.

Ifølge undersøgelsen blandt universitetsstuderende er det i høj grad økonomisk usikkerhed, der holder de studerende fra at starte virksomhed.

Ase har spurgt de studerende, om de kunne overveje at tage et iværksætterlån, hvis det blev muligt, og det svarede 39 pct. positivt på.

Iværksætterlånet bygger i sin grundform på det slutlån, studerende i dag har mulighed for at optage i slutningen af en videregående uddannelse. Iværksætterlånet, som det ser ud på pt, skal udbetales månedligt og følge de gældende regler for tilbagebetaling af SU-lån.

A-kassen har snakket med en studerende på CBS, der allerede har prøvet sig af i flere iværksætterprojekter og dermed i høj grad er i målgruppen for iværksætterlånet.

"En opstartsvirksomhed tager enormt meget af ens tid og kan derfor flytte fokus fra skolen. Lånet giver en fordel i forhold til tidspres, da man ikke er afhængig af at tjene penge ved siden af. Det vil gøre det nemmere at få det hele til at gå op i en højere enhed", siger CBS-studerende Mathias Skar-Gislinge i Ase's undersøgelse.

BRANCHENYT
Læs også