Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Canal Digital jagter cafeernes sortseere

Mange af de cafeer og restauranter, der viser fodbold, ved ikke, at de skal betale for det. Det vil Canal Digital ændre på.

Foto: Gregers Tycho

Det bliver stadig mere populært at friste gæster på caféer og barer med sport på storskærm, især fodbold, men mange caféejere ved ikke, at de skal betale for at vise dem for gæsterne.

Det oplever Canal digital, som distribuerer SBS Discovery's Kanal 5 og 6'eren til offentlig visning - f.eks. på caféer og restauranter.

De to kanaler har for nylig sikret sig rettighederne til at vise landsholdets kvalifikationskampe til EM i 2016 og VM i 2018, der tidligere har ligget på DR og TV 2, og det har aktualiseret problemet.

”Jeg tror, der er mange, der ikke rigtigt er klar over, at man ikke bare kan sætte et tv op i sin bar eller restaurant og vise tv uden, at man har 'clearet' til offentlig visning,” siger Catja Middelboe Andersen, der er kommunikationsdirektør for Canal Digital.

Ifølge Canal Digital løber tabet for distributøren hurtigt op, når de offentlige steder glemmer, at de skal betale for at trække kunder til med et tændt tv:

”Når man kigger på, hvor mange barer der er rundt omkring, som vi ikke har kontrakt med, så går der rigtigt mange penge tabt,” tilføjer hun.

Canal Digital oplyser, at ca. 95 pct. af de barer, der viser landskampe, ikke betaler, og at det i gennemsnit koster 420 kr. om måneden, hvis et offentligt sted vil vise fodbold for gæsterne.

Banke-på metode

Derfor sætter Canal Digital nu en indsats i gang for at oplyse om, at der skal betales for at vise fodbold for café- og restaurantgæsterne.

Til at tjekke op på hvem der ikke betaler, vil man bruge den gammeldags banke-på metode: ”Dels  har vi nogle, der ringer ud til caféerne og hører, om de viser tv, dels går vi ud og tjekker det, når kampene bliver spillet.”

Så I  tjekker dem, I har mistanke til?

”Ja det er vi desværre nødt til, men vi vil helst bare ud med budskabet om, at man skal huske at få rettigheder til offentlig visning,” siger Catja Middelboe Andersen

Kan koste dyrt

I forbindelse med, at SBS Discovery overtog rettighederne til at vise Danmarks kvalifikationskampe informerede hotel- og restaurationsbranchens organisation, Horesta, i august medlemmerne om, at det koster en offentlig visningsafgift at vise tv.

Her fremgik det samtidig, at Canal Digital sammen med Securitas vil foretage kontrolbesøg, og at café og restaurationsejere risikere en bøde fra Canal Digital på 10.000 kr. for at krænke ophavsretsloven. Ifølge Catja Middelboe Andersen har Canal Digital dog ikke noget ønske om at trække bødekortet.

”Vi er ikke interesseret i bøder, men vi vil bare ud med budskabet. Så tror vi også, at folk begynder at undersøge det her,” udtaler Catja Middelboe Andersen.

Det er ikke kun Canal Digital, der mister penge på glemsomme caféer, understreger hun.

”Der er tale om ret dyre rettigheder, som DBU udsteder. Mange af de her penge går tilbage til sportsklubber, der bliver brugt til talentudvikling” siger Catja Middelboe Andersen.

Denne artikel er leveret af
BRANCHENYT
Læs også