Gammel Erhverv

Dette leasingtilbud kommer ikke igen

Tysk leasingselskab tilbyder billig leasing til kunder, der selv kan finansiere bilen.

Artiklens øverste billede
Camp Leasing er alene med sin eliteleasing, der især er attraktiv, når det gælder dyre biler som større BMW'er eller Mercedes'er.

Spar op til 40 pct. på firmabilen.

Sådan lokker det tyske leasingselskab Camp Leasing med hjemsted i Harrislee lige syd for den dansk-tyske grænse. Selskabet har som det eneste leasingselskab fået godkendt en særlig leasingmodel af de danske skattemyndigheder.

Modellen forudsætter, at leasingkunden betaler hele leasingbeløbet forud.

Godkendelsen gælder dog kun frem til november 2015. Derefter vil det ikke være muligt at få godkendt nye leasingkontrakter, hvorimod det vil være muligt at forlænge en allerede indgået aftale. Aftalen kan dog kun forlænges med den samme bil. Leasingkunderne kan derfor ikke skifte bil og blive på den attraktive aftale.

Camp Leasing kalder den særlige leasingmulighed for eliteleasing og slår på, at den kan give en besparelse på 40 pct. på firmabilen i sammenligning med at købe en tilsvarende bilmodel i Danmark.

"Normalt skal et leasingselskab finansiere mindst 70 pct. af bilens værdi. Men men vores model har leasingkunden mulighed for selv at finansiere bilen og kun betale registreringsafgiften til Skat for den periode kunden har bilen. Hvis en virksomhed selv har likviditet til at finansiere bilen, kan den spare den fortjeneste, som et finansieringsselskab skal have ved normal flexleasing," forklarer Torben Sørensen, der er key account manager i Camp Leasing.

Som navnet antyder, begyndte den tyske virksomhed med at tilbyde salg og udlejning af autocampere og campingvogne.

"Men på grund af den høje registreringsafgift var det svært at sælge autocampere til danske kunder. Derfor blev der stiftet et leasingselskab, og siden blev forretningen udvidet til, at vi også kunne lease motorcykler og cabrioleter, der lige som autocampere ofte leases for sommerperioden. Leasingmetoden blev godkendt af Skat i 2010, men vi fik først for alvor gang i elitekonceptet i slutningen af 2012," fortæller Torben Sørensen.

Da Camp Leasing har hjemme i Tyskland, er udgangspunktet for eliteleasing en tysk leasingkontrakt.

"Man leaser en brugt bil, der minimum er 36 måneder gammel på en tysk leasingkontrakt over 12 år og betaler alle ydelser på dag ét. Men bilen må ikke køre som firmabil i Danmark, når der ikke er betalt registreringsafgift. Derfor sætter vi den tyske kontrakt i bero og laver en ny flexleasingkontrakt i Danmark," siger Torben Sørensen.

Det betyder i praksis, at leasingkunden på den tyske leasingkontrakt betaler for en bil uden dansk registreringsafgift. Derefter betaler leasingkunden så dansk registreringsafgift på flexleasingkontrakten.

Når bilen skal være over tre år gammel, hænger det sammen med, at det er det billigste. Så kan leasingkunden slippe med at betale 0,5 pct. af registreringsafgiften til Skat hver måned.

"Samtidig anbefaler vi en leasingperiode på kun 12 måneder. Dermed kan kunden udnytte afskrivningen på 10 pct. om året. Hvis kunden leaser bilen for 36 måneder, skal der betales det samme beløb hvert år. Dermed kan kunden ikke få afskrivning for, at bilen er blevet et år ældre," forklarer Torben Sørensen.

"Vi er det eneste leasingselskab, der af Skat har fået godkendt denne leasingform, og vi tror ikke på, at godkendelsen vil blive forlænget. Derfor er det et leasingtilbud, som ikke kommer igen. Af samme grund kontakter vi selvfølgelig alle vores kunder for at høre, om de ønsker at forlænge aftalen, eller om de hellere vil skifte bil. Det bliver så til gengæld på en almindelig leasingaftale," tilføjer han.

Samtidig lægger han ikke skjul på, at besparelsen er størst ved leasing af større og dyrere biler med meget udstyr, og at flexleasing faktisk ikke kan betale sig for bilen under 250.000 kr.

I forhold til almindelig leasing er eliteleasing ifølge Torben Sørensen cirka 10 pct. billigere om året. Han har opstillet følgende regnestykke. Bilen er en tre år gammel BMW 530 D Touring med læderkabine, navigation, xenonlys m.m. Bilen har kørt 86.000 km.

Eliteleasing - beløb i kr. Finansiel leasing - beløb i kr.

Samlet leasingydelse

215.003

Førstegangsydelse

80.000

Registreringsafgift

49.375

Månedlig ydelse

7.518

Samlet betaling dag 1

264.378

Slutkøbesum

122.000

 

 

I alt over 12 mdr.

292.216

Besparelse over 12 måneder: 27.838 kr. svarende til 9,5 pct.

Kilde: Camp Leasing

Når førstegangsydelsen er på 80.000 kr., skyldes det, at det er tale om topudstyrede biler.

"Førstegangsydelsen er på 35 pct. Når der er tale om en dyrere bil, bliver førstegangsydelsen også højere," forklarer Torben Sørensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.