Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Mærsk vil sejle med blomster

Verdens største containerrederi Maersk Line vil som noget nyt sejle med blomster fra Afrika til Europa.

Maersk Line skal sejle med blomster fra Kenya til Europa. Blomsterne skal kunne holde hele 47 dage for at klare rejsen. Foto: David Hecker/AP

Det er et wild card, erkender man i Maersk Line. Rederiets division for kølecontainere, der normalt sejler med madvarer som bananer og mejeriprodukter, kaster sig nu ud på et helt nyt marked: Transport af blomster.

Hvert år eksporterer alene Kenya 120.000 ton blomster - primært roser - til Europa via Holland med fly. Markedet, som A.P. Møller -Maersk A/S vil have en bid af, vurderes at have en værdi af 3 mia. kr.

Rederiet starter dog i det små med at transportere en til to fyrrefodscontainere om ugen.

»Hvis markedet er 120.000 ton, og vi siger, at der kan være 10-15 ton i en container, så er det en godkendt mængde i vores forretning. Selvom markedet ikke er større, er det noget, vi gerne vil prioritere,« siger Thomas Eskesen, chef for Maersk Lines kølecontainerforretning.

Vi ved, at en lille kunde kan blive til en stor, at en lille vare kan blive større

Thomas Eskesen, chef for Maersk Lines kølecontainerforretning

Præcis hvor stor blomstertransporten bliver, er for tidligt at sige, understreger han.

»Men Mærsk var jo oprindeligt et lille familierederi og er vokset derfra. Vi ved, at en lille kunde kan blive til en stor, at en lille vare kan blive større. For syv år siden var Ecuador for os et lille land, hvorfra vi transporterede bananer til fem havne. I dag sejler vi bananer til 75 lande og 152 havne. Blomster kan på samme måde vise sig at være et wild card,« siger Thomas Eskesen.

Muligheden for at transportere blomster fra det afrikanske til det europæiske kontinent var allerede for otte år siden oppe at vende i Maersk Line.

Først nu har rederiet dog takket være et halvt stats- og halvt privatfinansieret projekt i Holland fået foden inden for. Det er langt billigere og bedre for miljøet at transportere med container, konkluderer hollænderne – og samtidig kan man nu kontrollere blomsterne, så de kommer friske frem.

I første omgang betyder det nye marked ikke meget for Maersk Line, mener Jesper Christensen, analytiker i Alm. Brand Markets. Men rederiet kan drage nytte af at være first mover.

»Der er læring i det, og teknologien kan måske udvikles til andre markeder. Det giver ikke kun indtjeningen fra blomstertrafikken, men også en option på indtægter fra andre områder,« siger han.

LÆS OGSÅ: »Han har sendt Mærsk ud på et nyt eventyr«

BRANCHENYT
Læs også