Stor telefusion vil give mindre priskrig
Fusionen mellem TeliaSonera og Telenor er godt for selskaberne. Men kunderne kan forvente mindre konkurrence på prisen for teleydelser, vurderer analytiker.
Fusionen mellem TeliaSonera og Telenor er godt for selskaberne, men det er skidt for forbrugerne. I hvert fald bliver der med stor sandsynlighed længere mellem priskrigene i kampen for at vinde nye kunder. Det vurderer Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank, der følger udviklingen i telebranchen.
»Hidtil har prisen stort set været det eneste våben, når teleselskaberne er gået i offensiven for at vinde nye kunder fra markedslederen TDC. Med fusionen vil vi se større konkurrence på indhold og innovation,« siger Morten Imsgard.
Han fremhæver, at fusionen mellem TeliaSonera og Telenor vil give det nye selskab bedre muligheder for at tilbyde pakkeløsninger, som omfatter flere teletjenester. Hidtil har TDC stået stærkt på dette område, men her vil selskabet fremover blive udfordret.
»Vi vil fremover se et mere rationelt marked, og der vil sandsynligvis blive længere mellem priskrigene. Konkurrencen har været hård i Danmark, og der er brug for, at aktørerne hæver indtjeningen,« konstaterer Morten Imsgard.
Vi vil fremover se et mere rationelt marked, og der vil sandsynligvis blive længere mellem priskrigene
Han tilføjer, at fusionen ikke kommer uventet, fordi der ikke er plads til 4 operatører i Danmark. derfor har industrien i årevis ventet på, at der skulle ske en konsolidering.
Til gengæld forudser Morten Imsgard, at teleoperatøren 3 går en svær tid i møde. Selskabet kan blive klemt mellem to store selskaber.
Konkurrencemyndighederne skal godkende fusionen og betingelser for sammenlægningen. Og fusionen behøver ikke nødvendigvis at gå glat igennem.
»Ved fusioner i andre lande har vi set konkurrencemyndighederne stille krav i forbindelse med fusioner og konsolidering. Eksempelvis er der i flere tilfælde stillet krav om, at telenettet skal åbnes for andre operatører, som vil ind på markedet,« siger Morten Imsgard.