Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Dansk nethandel vokser med 16 procent på et år

Danskerne købte for 80 mia. kr. over nettet i 2014, mod for 69 mia. kr. året får, viser ny opgørelse. Men det er kun begyndelsen, for e-handel kan blive meget større.

Det blev – igen – et godt år for dem, som har valgt internettet som salgskanal. Ifølge en ny opgørelse fra Dansk Erhverv, med data fra Nets, sendte danskerne 80 mia. kroner af sted til netbutikker i løbet af 2014.

Forbruget på nettet steg dermed med 16 pct. i forhold til 2013, hvor Dansk Erhverv har beregnet nethandlen til at runde 69 mia. kroner.

»Det er lidt mere end de 15 procent, vi havde forventet – og så er der da ét sted i detailbranchen, hvor der er vækst,« siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør hos Dansk Erhverv.

Med i tallene er også netbetalinger for services som billetter, der kan være til alt fra koncerter til en optankning af Rejsekortet. Og så er køb af rejser og hotelovernatning også et sikkert hit på nettet.

»Rejsehandel er boomet de senere år. Rigtig meget af det, man bestiller til en rejse, er ren online-bestilling, for eksempel flybilletter. Det er med til at trække e-handel op,« siger Henrik Hyltoft.

At købe på nettet med sit betalingskort er de seneste ti år blevet hverdag for mange danskere, og ifølge Dansk Statistik har knap otte ud af ti danskere mellem 16 og 74 år i 2014 prøvet at handle på nettet. Samtidig har mange af de kendte butikskæder i den fysiske verden kastet sig helhjertet ind i nethandel, så både på kunde- og butikssiden er markedet blevet modent. Der er dog stadig mulighed for at booste e-handel endnu mere, vurderer Niels Bjørn-Andersen, professor på Copenhagen Business School.

»Mange netbutikker har efterhånden ti års erfaring og er begyndt at kunne effektivisere, med billigere lagerplads og bedre logistik. Men den traditionelle butikshandel har over 100 års erfaring, så der er ingen tvivl om, at e-handel stadig kan forbedre de fundamentale processer og blive mere konkurrencedygtig i forhold til fysiske butikker,« siger han.

Lige nu er det især dagligvarehandel, der er interessant at følge, for Nemlig.com og de etablerede supermarkeder er begyndt at få gang i salg via de digitale kanaler. I dag køber cirka fire procent af danskerne dagligvarer over nettet, og da der er store beløb på spil, kan selv en lille stigning mærkes på den samlede andel for e-handel, vurderer professoren.

 

BRANCHENYT
Læs også