Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Billige chips på butikshylden gør ondt på Kims

Den fynske chipsproducent Kims kæmper med tilbagegang på det danske marked. Til gengæld er der fart i nye eksportlande.

Trods tilbagegang er Kims stadig chipskongen af Danmark med en markedsandel på over 40 pct. Foto: Carsten Andreasen

Når danskerne er sultne for sjov og skal have stillet deres lyst til chips, er det i stigende grad discountchips, de hiver ned af hylderne.

Det gør nas, når man hedder Kims og ligger i den dyrere ende af prisskalaen.

De senere år har chipsproducenten med base i Søndersø på Nordfyn kæmpet med vigende salg på det danske marked og dermed tabt terræn til flere af sine konkurrenter, der tilbyder billigere alternativer på butikshylderne.

Men nedgangen i salget får ikke Kims til at ryste på hånden. Tværtimod.

»Priskrigen er intensiveret, men det er ikke en krig, vi ønsker at deltage i. Vi leverer produkter af en høj kvalitet og ønsker en ordentlig pris for dem,« siger adm. direktør Kim Munk.

Hos Coop, der blandt andet står bag Fakta, SuperBrugsen og Kvickly, lyder meldingen, at salget af chips herhjemme er stigende som følge af et bredere udsnit af varer. Konkurrencen på markedet er altså hårdere end tidligere.

I det forgangne år omsatte Kims for 617,9 mio. kr. og gik således tilbage sammenlignet med året forinden. Dårligere salg i Danmark trak omsætningen i den gale retning, men blev til gengæld opvejet en smule af pæn fremgang på selskabets eksportmarkeder.

Det sikrede et overskud på 88 mio. kr.

Særligt i Tyskland, England og Holland er Kims-produkterne i høj kurs, og som noget nyt formåede det danske chipsklenodie at stable en eksport til Asien på benene.

»Vi når ud til både Hong Kong, Kina og Japan nu, og det er fantastisk spændende. Den hårde konkurrence herhjemme byder os at se udad. Når vi er presset på det danske marked, må vi søge at skrue op for blusset andre steder,« siger Kim Munk, der også sender en del af sin produktion til Grønland og Færøerne samt turistmål som Gran Canaria, Kreta og Rhodos.

De aktuelle udfordringer har tvunget Kims til at skære antallet af medarbejdere på fabrikken i Søndersø med 20 til i alt 197, men der er ikke udsigt til flere afskedigelser, understreger direktøren.

Den nemme løsning til at øge salget herhjemme var givetvis at smide forfængeligheden over bord og hoppe med på discountbølgen. Det kommer bare ikke til at ske.

»Vi ønsker at tilbyde bedre, sundere og mere interessante produkter for forbrugerne. Det koster at innovere og produktudvikle, og derfor ligger vores priser i den dyrere ende. Sådan er vores setup. Vi er ikke sat i markedet for at servere discountchips,« siger Kim Munk.

Den kommende tid skal bruges på at øge farten i udlandet og lancere nye produkter herhjemme. Ifølge Kim Munk vil man se bredere på beslægtede impulskategorier – f.eks. snacks og nødder – uden at han kan komme det nærmere.

Nøgletal, Kims A/S (i 1.000 kr.)

2014

2013

2012

Nettoomsætning

617.931

635.056

650.317

Årets resultat

88.961

77.482

88.204

Egenkapital

172.738

313.777

291.295

Læs også