Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Netbutikker plages af langfingrede konkurrenter

Mange danske netbutikker oplever, at konkurrenterne stjæler både billeder, tekster og grafikker fra deres hjemmesider.

Netbutikken Morfars.dk er en af de virksomheder, der er hårdt ramt af konkurrenter, der kopierer virksomhedens billeder. Mere end 100 virksomheder har kopieret et eller flere billeder fra netbutikken. Foto: Screenshot fra Morfars.dk

Som internetbutik slipper man for småtyverier fra kunderne, der lige stikker en bluse, en halv liter cola eller noget helt tredje ned i tasken uden at betale for det. Men det betyder dog langt fra, at netbutikkerne helt er fri for tyveri.

Faktisk har mange netbutikker problemer med, at de billeder, tekster og grafikker, som de bruger til at markedsføre deres produkter, bliver stjålet og brugt af bl.a. konkurrenterne.

»Vi har jævnligt medlemmer, som ringer ind og spørger, hvad de skal gøre, fordi de opdager, at der er en, der har taget et billede eller kopieret en tekst fra deres hjemmeside,« siger Henrik Theil, der er kommunikationschef hos Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.

Hvis man kopierer et billede, en tekst eller en grafik, uden at man har fået lov af den, som har taget billedet eller skrevet teksten, er det i strid med ophavsretten, og ophavsmanden kan bede om betaling for billedet eller teksten.

Henrik Theil fortæller, at første gang, en virksomhed opdager det, vælger de fleste enten ikke at gøre noget eller tage kontakt til den, der har kopieret, og bede vedkommende om at fjerne billedet eller teksten, men uden at kræve erstatning for det. De fleste undskylder og siger, at de ikke kender til ophavsretten.

»Men der nogle, der siger: ”Du har selv lagt det på nettet, og så må alle bruge det.” Og her opgiver mange virksomheder, for det kan være dyrt og bøvlet at få det løst, når folk ikke vil rette ind,« siger Henrik Theil.

Netop det oplevede webshoppen Morfars.dk, der sælger alt inden for fjernstyret legetøj. 100 virksomheder har kopieret et eller flere billeder fra Morfars.dks hjemmeside. Som Finans fortalte for et par uger siden, har ejeren Kim Eriksen derfor fået nok og er gået til ophavsretsfirmaet Not Allowed, der hjælper med at opkræve penge for billederne.

Siden Kim Eriksen stod frem og fortalte om sine erfaringer, har hundredvis af andre netbutikker henvendt sig til Not Allowed med samme problem.

»Efter artiklen om Morfars.dk fik vi 700 mails på to dage. Det er virkelig voldsomt. Jeg vidste godt, at der var et problem, men ikke, at det var så stort. Jeg tror kun lige, at vi har kradset i overfladen, jeg tror problemet er meget større,« siger Morten Kristensen, der står bag Not Allowed, og i over to år har hjulpet andre virksomheder med at få betaling for de billeder, tekster og grafikker, som andre stjæler fra dem.

Det er dog lagt fra alle virksomhederne, som Morten Kristensen kan hjælpe.

»Der er rigtig mange sager, hvor der desværre ikke er noget at gøre. Hvis krænkeren f.eks. sidder i Kina eller Brasilien, kan vi sagtens få ret og en dom, men chancen for, at de piller billedet eller teksten ned eller betaler så meget som en øre, er nærmest ikke eksisterende,« siger Morten Kristensen.

Men en del af sagerne bliver til noget. I øjeblikket har Not Allowed 476 verserende sager, hvor Morten Kristensen vurderer, at der er en god sandsynlighed for, at virksomhederne kan få deres penge.

Både FDIH og Not Allowed oplever, at det især er konkurrenter til virksomhederne, som stjæler billederne og teksterne.

»Hvis man har skrevet en god og kreativ tekst eller taget billeder af især nicheproducenter eller mærker, som ikke selv leverer billeder med, er der mange konkurrenter, der bliver fristede til at bruge dem,« siger Henrik Theil.

Det er langt fra kun uvidende mindre virksomheder, der kopierer andres værker. I sagen med Morfars.dk er store internationale virksomheder som Amazon og Cdon.com blandt krænkerne. Og i øjeblikket er Morten Kristensen i gang med en sag mod underholdnings- og broadcastingkoncernen Modern Times Group, der bl.a. står bag TV3, fordi virksomheden har brugt dele af en privatpersons video i et tv-program.

Det er ikke kun netbutikker, som oplever, at andre kopierer deres ting. Især når det gælder kopierede tekster stammer mange af dem fra blogs, servicevirksomheder eller privatpersoners hjemmesider, fortæller Morten Kristensen.

BRANCHENYT
Læs også