Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Seks pizzanørder og en tidligere TDC-direktør tjener millioner på populært koncept

Den fremadstormende pizzakæde Gorm's jagter vækst i Danmark og Asien.

De seks iværksættere bag Gorm's. Fra venstre øverst: Gorm Wisweh, Kim Keller, Jakob Heiberg. Nederst fra venstre Christian Madsen, Andreas Byder og Jonas Fogh.

Seks pizzanørder og en tidligere TDC-direktør er i gang med at forvandle restaurantkæden Gorm’s fra en beskeden gesjæft til et millionforetagende i både Danmark og udlandet.

Den første Gorm’s-restaurant åbnede i Magstræde i København for syv år siden, men er nu blevet til yderligere fem af slagsen herhjemme og to i Japan. I sommeren 2017 åbner Gorm’s i Tivolis nye Food Court-satsning. Og adm. direktør Anders Kjørup har mere i ærmet.

»Vi er i konkrete forhandlinger om at åbne flere restauranter inden for kort tid, dog uden at jeg kan sætte hverken adresser eller åbningsdatoer på. Men vi er godt etableret i København. Det næste, naturlige skridt er at introducere konceptet til resten af landet,« siger han, der blev ansat i firmaet for fire måneder siden efter en fortid som kommerciel direktør i Shopbox og salgsdirektør i TDC.

Foruden Anders Kjørup består Gorm’s-teamet af Gorm Wisweh, Andreas Byder, Kim Keller, Christian Madsen, Jonas Fogh og Jacob Heiberg.

I takt med, at flere restauranter er skudt op, er medarbejderstaben vokset til 145, og Gorm’s har desuden etableret eget storkøkken, logistikafdeling, cateringdivision og en pizzaskole, der laver firmaevents.

»I de første år var det mavefornemmelsen, der styrede forretningen. Nu er der kommet mere struktur i tingene – det har jeg skullet sørge for. Selvfølgelig skal vi beholde vildskaben og kreativiteten, men firmaet skal kunne bære den vækst, vi er på vej mod,« siger Anders Kjørup.

I sit hoved har han defineret tre typer adresser, som Gorm’s vil åbne nye restauranter på. Det drejer sig om centrale placeringer i større byer, i shoppingcentre og lufthavne.

»Alene vores lille restaurant i Københavns Lufthavne omsætter for 25 mio. kr. om året. Det er ret vildt, synes jeg. Man skulle være en tosse, hvis man ikke overvejede, om det kan lade sig gøre i andre lufthavne,« siger Anders Kjørup, der også har konkrete planer om at udvide i Asien.

Indtil videre har Gorm’s to japanske restauranter drevet af en lokal franchisetager.

Hvis planerne om vokseværk i både Danmark og udlandet skal indfris, er det muligt, at der er brug for ekstern finansiering. Indtil nu har Gorm’s været 100 pct. selvfinansieret, men vil man accelerere væksten i firmaet, kan det ændre sig, siger direktøren uden at gå i nærmere detaljer.

Læs også
Top job