Serier

Virksomheder farer vild i datajunglen – nyt kompas skal hjælpe dem på vej

PrivacyKompasset fra Erhvervsstyrelsen skal gøre det nemmere for virksomheder at forstå, hvad der er op og ned på reglerne om persondata. I dag går de med livrem og seler af frygt for at træde forkert, siger Dansk Erhverv.

Big privacy
Data om kunderne er blevet hård valuta - men der er mange faldgruber, hvis en virksomhed skal leve op til alle regler. Værktøjet PrivacyKompasset skal gøre det nemmere at navigere i reglerne. Grafik: Anders Thykier

Nye regler på vej fra EU med trusler om bøder på op til 100 mio. euro. En teknologisk udvikling, der blæser af sted og hvor data-indsamling er blevet den nye, hårde valuta. Og undervejs ændringer i de nuværende regler, når EU-Domstolen tager stilling til sager.

Der er nok at se til, hvis man vil leve op til reglerne for at gemme personlige data om kunder og besøgende. Det kan være svært at gennemskue, og indtil nu har hjælpen fra det offentlige været sparsom...

Læs også
Top job