Erhverv
0

Krakket dealsite skylder mindst 20 mio. kr.

Næsten 4.000 skuffede kunder og langnæsede leverandører har meldt deres krav til konkursboet, efter at et stort dealsite gik ned.

Dagens Bedste er på banen igen med en masse såkaldte tilbud. Screenshot

Mindst 20 mio. kr. Så stort er hullet i det store dealsite Dagens Bedste, som gik konkurs for et par uger siden, men nu er åbnet igen med nye ejere.

Tilbage står en række leverandører af kroophold, weekendture etc. og cirka 4.000 kunder, som har værdibeviser, som umiddelbart er ubrugelige.

»Jeg har ikke gjort det helt op endnu, men det er i hvert fald over 20 mio. kr.,« siger advokat Nicolai Dyhr, som er kurator i boet.

»Vi er i gang med at undersøge, om der er foregået noget ulovligt. Først og fremmest har vi koncentreret os om at sikre bogføringen og aktiverne og få styr på, hvad der ligger af aftaler. Det er ikke småting. Dernæst har vi koncentreret os om at få hjemmesiden solgt bedst muligt for at tilvejebringe penge til boet,« siger han.

Barndomsven

Domænenavnet dagensbedste.dk ejes nu af en kreds af investorer med forretningsmanden Jens Michael Jakobsen i spidsen, som ifølge kuratoren kom med langt det højeste bud. Jens Michael Jakobsen er barndomsven med den tidligere ejer, Peter Lundsgaard, og er nu direktør for selskabet. Prisen er fortrolig.

Ved købet har det nye Dagens Bedste fået adgang til en kundedatabase med mailadresser på cirka en halv mio. forbrugere, og ifølge den nye direktør vil man forsøge at finde en løsning for de 4.000 kunder, som har købt et værdibevis, men ikke har fået varen.

»Vi kigger på, hvordan vi afhjælper det på bedste måde, men jeg kan ikke lige love, hvordan vi løser det,« siger han.

Jens Michael Jakobsen fortæller, at den tidligere direktør og ejer, Peter Lundsgaard, hjælper med at få det nye Dagens Bedste op at køre.

»Peter hjælper mig i opstarten sparringsmæssigt. Han kender forretningen rigtig godt og har en bred viden om branchen. Derfor skal jeg bruge Peter,« siger han.

Vil ikke udelukke ulovligheder

Kurator Nicolai Dyhr vil ikke udelukke, at der er foregået noget ulovligt i det gamle Dagens Bedste forud for konkursen.

»Det kan jeg ikke udelukke, for det er vi i gang med at undersøge. Der kan også sagtens blive tale om en konkurskarantæne-sag mod den tidligere ledelse. Jeg forstår godt de kreditorer, som føler sig snydt, for der er oparbejdet store restancer over længere tid,« siger Nicolai Dyhr.

Konkurskarantæne indebærer en karantæne på f.eks. tre år, hvor en person ikke må sidde i ledelsen af kapitalselskaber og virksomheder.

Skrev til direktøren 40 gange

Udover de mange forbrugere er leverandørerne tabere i sagen. En af største kreditorer er Larsen Hotel og Kroferie.

»Det er voldsomt at skulle tale med kunder, som er kede af det, fordi de er gået glip af et hotelophold, og det er hårdt for hotellerne, at de her i lavsæsonen mister de kunder,« siger Lene Veino, der er adm. direktør hos Larsen Hotel og Kroferie.

Hun undrer sig over den måde, som hele konkursen er foregået på. Hun fortæller, at hun og flere andre ihærdigt forsøgte at få fat i den tidligere ledelse for at finde en konstruktiv løsning, inden det gik galt, men det var forgæves.

»Jeg skrev pænt og ordentligt til Peter Lundsgaard mindst 40 gange uden at få et eneste svar. Han ønskede ikke at være med til at finde en løsning. Derfor er det svært at være vidne til, at han nu kommer til at spille en rolle i det nye selskab,« siger hun.

Peter Lundgaard sagde forleden til Jyllands-Posten, at han selv står til at miste et tocifret millionbeløb, som han i sommer investerede i Dagens Bedste, og at han efter konkursen flere gange er blevet truet med tæsk af nogle af de leverandører, som har penge til gode hos ham. Han har derfor måttet ringe til politiet for at få de hævngerrige kreditorer fjernet.

Den slags metoder tager Lene Veino stærkt afstand fra.

»Det er jo selvtægt og dybt ulovligt. Der kommer ikke noget godt ud at true folk,« siger hun.

BRANCHENYT
Læs også